ابزار دقیق مادیس

در این وب لاگ به معرفی ابزار دقیق و مقالات هم خانواده می پردازیم

ابزار دقیق مادیس

در این وب لاگ به معرفی ابزار دقیق و مقالات هم خانواده می پردازیم

ابزار دقیق شامل تجهیزاتی همچون فلومتر، ترانسمیتر فشار، ترانسمیتر دما و همین طور لول سنج برای اندازه گیری سطح مخازن هستند

شیر پروانه‌ای Butterfly valve

علیرضا محمدشاه | يكشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۵:۳۷ ب.ظ

شیر پروانه‌ای به انگلیسی: Butterfly valve گونه‌ای از شیرهای صنعتی است که در آن از یک دیسک دایره‌ای یا مستطیلی که امکان چرخش حول محور خود را دارد، جهت کنترل یا انسداد مسیر جریان سیال استفاده می‌شود.این نوع از شیرها نسبت به دیگر انواع شیر از وزن کمتر برخوردار بوده و در عین حال ارزان تر می‌باشد.

طراحی شیر های پروانه ای

سوراخکاری آنها مطابق استاندارد  ANSI B16.5 CLASS 150 تا فشار25 bar باشند . از کلاس300 به بالا طبق سفارش پروانه در موقعیت باز , کاملا" در وسط قرار  می گیرد و بهترین شرایط را برای عبور جریان با کمترین افت فشار فراهم میکند .  آبندی مطمئنی را از هر دو جهت تامین می کند .

سایز :

  • 2 الی 24 اینچ با عملکرد گیربکسی
  • 2 الی 24 اینچ با عملکرد اهرمی

پوشش بدنه شیر های ایرانی

داخل و خارج بدنه بوسیله رنگ پودری با روش الکترواستاتیک پوشیده شده است .

گستره کاربرد  شیر پروانه ای

در صورتی که سیالات مایع تا دمای 200 درجه باشد می توانید از این شیرها استفاده نمایید. در سایر موارد خواهشمند است شرایط کاری ,نوع, سرعت و دمای کاری سیال را با شرکت پترو صنعت عادل در میان بگذارید .

مزایای محصولات ایرانی

  • ضخامت کم شیر که مطابق با استاندارد ANSI B16.5
  • شیرهایی با وزن کم و ابعاد کوچک بوجود آورده که مشکلات نصب,انبار داری, و حمل و نقل را به حداقل می رساند .
  • امکان نصب شیر در تمامی حالتها عمودی,افقی,مایل و.... وجود دارد .
  • از هر دو سمت عمل آبندی به خوبی انجام می گیرد .
  • برای نصب به منظور قطع و وصل و همچنین کنترل جریان سیال مناسب است .
  • افت فشار اندکی را موجب می شود .
  • سیستم عملکرد دستی یا گیربکسی و یا سیستم پنوماتیک به راحتی برای شرکت مقدور و حتی برای مصرف کننده قابل تعویض می باشد.

معرفی شیرهای پروانه ای فلنچ دار و ویفری

یکی دیگر ازانواع شیرهای مورد استفاده در صنعت آب، شیر پروانه ای به انگلیسی Butterfly Valves  است که دارای ساختمانی ساده و بهترین نوع شیر برای جریان های زیاد است. امروزه شیرهای پروانه ای به سبب سبکی وزن، اندازه کوچک و فشرده، راندمان بالا و قیمت ارزان نسبت به بقیه انواع شیرآلات صنعت آب،  محبوبیت زیادی در سیستم های آبرسانی دارند. تولید و استفاده از شیرهای پروان های به سبب ساختار ساده و متراکم دارای توجیه اقتصادی مناسبی است.

از شیرهای پروانه ای می توان برای کنترل و یا قطع و وصل جریان استفاده نمود. با یک طرح خوب برای دیسک آنها، می توان ظرفیت شیر پروان های را تا حد یک شیر کشویی در حالت کاملا باز افزایش داد. در سازه این شیرها  از جنس های متنوع و مختلفی استفاده می کنند. همچنین شیرهای پروانه ای تقریباً با هر نوع سیالی سازگاری دارند.

* به نوعی از شیرهای پروانه ای که فاقد فلنچ هستند، شیر پروانه ای ویفری Wafer گفته می شود.

نحوه کار و عملکرد شیرهای پروانه ای

بند آور شیر پروانه ای به صورت صفحه دایره ای شکل است که ازبالا به ساقه و دسته شیر متصل است  واز پائین بوسیله یک پاشنه به بدنه شیر وصل شده است. به طوری که بند آور  می تواند حول این پاشنه حرکت کرده وجریان سیال عبوری از شیر پروانه ای را قطع کرده و یا از شیر عبور دهد.

هنگامی که بند آور شیر پروانه ای موازی جریان قرار می گیرد، حداکثر مقدار سیال از شیر عبور می کند. بهره برداری از شیرهای پروانه ای بزرگ بوسیله نیروی برق و استفاده از چرخ دنده ها و یا هیدرولیک صورت می گیرد. به این گونه شیرهای، شیر با عملگر برقی یا پنوماتیکی گفته می شود.

بر حسب چگونگی آببندی، این شیرها تحت شرایط دما و فشار بسیار وسیعی قابل استفاده می باشند. از این شیرها درزوایای ۱۵ تا ۷۰ درجه برای کنترل مقدار جریان می توان استفاده نمود. به سبب نوع حرکت دیسک در شیرهای پروانه ای و حرکت پاک کنندگی آن، از این شیرها در سامانه های انتقال سیالات کثیف و حاوی ذرات معلق نیز استفاده می شود.

  • شیر پروانه ای فنچ دار
  • تصویر شیر پروانه ای فنچ دار
  • شرایط استفاده و بهره بردای از شیرهای پروانه ای

در هنگام استفاده از شیرهای پروانه ای به عنوان کنترل کننده جریان باید مراقب شرایط بروز کاویتاسیون بود. همچنین اگر هنگام بستن شیر با سرعت زیاد بسته شود، پدیده ضربه قوچ می تواند در سیستم ایجاد گردد. کاویتاسیون حاصل اختلاف فشار در دو سوی شیر می باشد و باید متوجه بود که در حالت نبودن شبکه در پایین دست، اختلاف فشار دو سوی شیر بیشتر از حالت وجود سیستم لوله کشی در پایین دست است. مهمترین اثر کاویتاسیون کاهش مقدار جریان و ضریب جریان می باشد. علاوه بر این موضوع کاویتاسیون موجب کاهش شدید طول عمر شیر و حتی لوله کشی پایین دست خواهد گردید.

دیاگرام اجزای شیر پروانه ای

یکی از موضوعات مهم در شیرهای پروانه ای سایز بزرگ، مقدار افت فشار کم ایجاد شده توسط شیر در حالت کاملاً باز است. این افت فشار در حالت کاملاً باز آنچنان کم است که در مقایسه با افت فشار ایجاد شده در شبکه لوله کشی، معمولاً از آن صرف نظر می گردد.

نحوه عبور جریان از شیرهای پروانه ای

با توجه به اینکه بیشترین جریان در شیر پروانه ای زمانی می افتد که بندآور حالت موازی نسبت به جریان داشته باشد لازم است که بدانیم در زوایای مختلفی که بند آور با جریان می سازد مقدار جریان عبوری از شیر چه مقدار خواهد بود. در جدول زیر برحسب سایز شیر پروانه ای و مقدار زاویه ای که بندآور با جریان می سازد مقدار جریان عبوری از شیر نشان داده شده است. ۹۰ درجه هنگامی است که بندآور شیر پروانه ای کاملاً باز است و ۰ درجه هنگامی است که شیر کاملاً بسته است.

شیر پروانه ای با حرکت چرخشی برای قطع و وصل کردن جریان و همچنین تنظیم جریان مورد استفاده قرار می گیرد. شیر پروانه ای دارای عملکرد آسان و سریع می باشند چون 90 درجه چرخش  دستگیره ، مجرابند را از حالت کاملاً بسته به حالت کاملاً باز تغییر وضعیت می دهد . شیرهای پروانه ای بزرگتر دارای عملگرهایی مختلفی بصورت دستی،پنوماتیک،وهیدرولیک می باشد. این شیرها مزیتهای فراوانی نسبت به سایر شیرها دارند. خصوصاً  در سایزهای بزرگ از این نمونه شیرها استفاده می گردد.

این شیر بر روی خطوط انتقال گاز و مایع در فشار های کم و جریان های Slurry مورد استفاده قرار می گیرد .استفاده از این شیر در فشارهای بالا به دلیل نشتی توصیه نمی شود.

     شیر پروانه ای در سایزهای مختلف 2/1-1 الی 200 اینچ ساخته و تعمیرات آنها ساده است ولی باید مرتب گریسکاری شود. در بعضی از مواقع و در موارد خاص بوسیله فلکه دستی که به میله گرداننده صفحه وصل می باشد و مکانیزم آن در یک جعبه چرخ دنده قرار دارد مجهز می کنند تا چنانچه اگر گرداننده اصلی که هوا یا هیدرولیک باشد از کار بیفتد ، بتواند با آزاد کردن آن از دنده با اهرم یا فلکه دستی مجرابند را در هر حالت که باشد نگه داشت .

     ویژگی دیگر این شیرها به حداکثر رساندن سرعت جریان سیال در حداقل زمان و حرکت شیر می باشد. مخصوصاً در مورد کنترل فشار سیالات در مخازن یا برج های تحت فشار ، همچنین این نوع شیرها در حجم زیاد انتقال سیالات مورد استفاده قرار می گیرد.

 از مزایای شیر پروانه ای سبکی وزن ، ارزانی قیمت ، نداشتن قطعات لغزنده و کشویی ، قابلیت کنترل ، ساخت صفحه دیسک از موارد مختلف فلزی و غیر فلزی می باشد. و از دیگر مزایای این شیرها نداشتن محفظه ای برای به دام انداختن سیال و در نتیجه جلوگیری از خوردگی می توان اشاره کرد.عمل آب بندی در شیرهای پروانه ای بصورت Metal-Soft Seat می باشد

نمونه ای از شیر های پروانه ای

  • شیر پروانه‌ای نوع ویفری
  • فشارکاری 10/16 بار
  • وظیفه:
  • قطع و وصل و تنظیم جریان فشار ، دبی
  • کاربرد:
  • آب ، فاضلاب و سایر مصارف مشابه صنعتی و ساختمانی
  • جنس بدنه و زبانه: چدن داکتیل GGG40 EN-JS 1030
  • لاینینگ داخل بدنه از جنس EPDM
  • جنس محور: فولاد زنگ نزن X20Cr13 4021
  • محافظت در برابر خوردگی: پوشش اپوکسی پودری
  • داخل و خارج رنگ: آبی RAL 5005
  • تست و بازرسی نهایی: طبق استانداردEN12266 -1
  • فاصله فلنج تا فلنج: طبق استاندارد EN 558-1 سری F20
  • در صورت درخواست:
  • عملگر برقی/ نیوماتیکی
  • گیربکس
  • لاینینگ بدنه از جنس NBR

شیرهای پروانه ای بدون فلنج  ویفری ابعاد و اندازه های شیرهای ویفری

 PN ، فشار :  6  ، 10 و  16 اتمسفر بار

سایز:  DN 50_DN 600 از سایز 2 اینچ تا ...

50 ، 65 ، 80 ، 100 ، 125 ، 150 ، 200 ، 250 ، 300 ، 350 ، 400 ، 500 ، 600 و ... میلیمتر

پنجاه ، شصت و پنج ، هشتاد ، صد ، صد و بیست و پنج ، صد و پنجاه ، دویست ، دویست و پنجاه ، سیصد ، چهارصد و ... میلی متر

ابعاد فلنج های اتصال مطابق با استاندارد : DIN EN  1092 _1DIN 2501

طول شیر مطابق  با استاندارد:  DIN EN 558  series 20 DIN 3202 P3 K1 ISO 5752_series

مشخصات شیر ویفری

این شیر برای نصب بین فلنج هایی مناسب است که سوراخکاری آنها مطابق استاندادDIN EN 1092_1 بوده و فشار کاری سیستم تا فشار 16bar یا ANSI CLASS_150 باشند . طراحی این شیر به گونه ای است پروانه در موقعیت باز کاملا  باز قرار میگیرد  و بهترین شرایط را برای عبور جریان با کمترین افت فشار فراهم می کند . لاستیک آببندی با فرم U داخل و دو طرف بدنه قرار گرفته و قابل تعویض است  و آببندی مطمئنی را از هر دو سمت پروانه تامین می کند . مدل لاگ نیز جهت نصب در انتهای خط با مشخصات فوق قابل عرضه است .

توجه :  این شیرها احتیاج به واشر آببندی گسکت ندارد و استفاده از واشر آببندی عملکرد شیر را مختل می نماید.

مزایای شیر پروانه ای بدون فلنچ میراب

  • افت فشار اندکی را موجب میشود.
  • آببندی از هر دو سمت پروانه به خوبی انجام می گیرد.
  • لاستیک آببندی داخل بدنه به آسانی قابل استفاده می باشد .
  • امکان نصب شیر در تمامی حالت ها  عمودی افقی مایل  وجود دارد.
  • به منظور قطع و وصل و همچنین کنترل جریان سیال مناسب است .
  • ضخامت کم شیر که مطابق با استاندارد ISO 5752  سری 20 میباشد شیرهایی با وزن کم و ابعاد و ابعاد کوچک  بوجود آورده  که مشکلات  نصب  انبار داری و حمل و نقل را به حداقل  می رساند .
  • مقطع U شکل لاستیک آببندی داخل بدنه شیر نیاز به واشر آببندی  بین شیر و فلنج های مقابل را مرتفع می کند و موجب عایق نمودن سیال  از بدنه  شیر میگردد.

گستره کاربرد شیر ویفری:

از این شیر به منظور قطع  وصل یا کنترل جریان سیال استفاده می گردد. در صورتیکه سیال آب باشد تا دمای  80 درجه سانتی گراد و سرعت عبوری حداکثر باشد می توانید از این شیرها استفاده نمایید لاستیک آببندی EPDM  در سایر موارد لازم است شرایط کاری نوع فشار  ودمای سیال را با شرکت میراب در میان بگذارید.

استفاده از این شیرها برای آب سرد ، آب گرم ، اسیدها و بازها و خطوط هوا و بسیاری دیگر از سیالات مناسب است.نتیجتا برای جایگزینی برخی شیرهای استیل و نیز برخی شیرهایی که به تعداد زیاد نیاز به تعویض قطعه یدکی دارند جایگزین مناسبی است.

شیر پروانه ای ویفری میراب برای موتورخانه های خانگی و صنعتی در سایزهای مختلف از 2 اینچ به بالا و در خطوط آب گرم و سرد مناسب است و پیشنهاد میگردد. برای خطوط آب گرم لاستیک شیرها از نوع EPDM  توصیه میشود . لازم به ذکر است که استفاده از این شیرها به جای شیرهای کشویی در موتوخانه ها موجب کاهش اندازه موتورخانه و نیز کاهش هزینه ها میگردد.

1.      سرویس و نگهداری ویفری میراب

  1. شیر پروانه ای ویفری میراب نیاز به هیچگونه سرویس و نگهداری در طول مدت بهره برداری ندارد و در صورت بروز هر گونه اشکال در سیستم آببندی و عملکرد شیر سریعا با قسمت خدمات پس از فروش این شرکت تماس بگیرید تا متخصصین شرکت جهت رفع عیب به محل اعزام شوند.
  2. در موقع انبارداری طولانی مدت شیر را در حالت کاملا باز قرار دهید دسته را در خلاف جهت عقربه ساعت تا آخر بچرخانید و شیر را به صورت ایستاده نگهداری کنید تا از برخورد نور شدید و اشعه ماورا بنفش به قسمت لاستیکی شیر جلوگیری شود.
  3. تامین قطعات یدکی این شیرها ممکن است و در صورت بروز مشکلات و خرابی میتوانید لاستیک آببندی مناسب و اورجینال شرکتی ، دسته اهرمی ، شفت کوتاه ، دیسک و نیز دیگر قطعات یدکی را از طریق همین وب سایت تهیه کنید و طبق دستورالعمل تعویض نمایید.

مکانیزم درونی شیر پروانه ای بی فلنچ میراب

با چرخش دسته در جهت عقربه ساعت ، پروانه که به محور متصل شده در موقعیت باز ، کاملا در وسط قرار میگیرد و بهترین شرایط را برای عبور جریان با کمترین افت فشار فراهم میکند و با حرکت دسته در جهت خلاف عقربه ساعت پروانه در موقعیت بسته قرار میگیرد و یک آببندی کامل را ایجاد میکند.

دستور العمل نگهداری ، نصب و بهره برداری شیرهای پروانه ای فلنجدار آئوما شرکت میراب

شیر پروانه ای فلنج دار

 الف - لطفاً نکات ذیل را برای نگهداری در انبار رعایت فرمائید :

  • شیرها قبل از نصب ، حتی الامکان در بسته بندی کارخانه نگهداری شود .
  • شیرها در محل خشک و دور از تابش خورشید و عاری از گرد و غبار نگهداری شود .
  • در صورتیکه شیر بیش از مدت 2 سال در انبار نگهداری شده باشد، لازم است مجدداً تست و کنترل شود .

 ب- لطفاً نکات ذیل را قبل از نصب رعایت فرمائید :

  1. از تمیز بودن سطح فلنجها ، لاستیک آب بندی ، نشیمنگاه و بدنه شیر اطمینان کامل حاصل فرمائید .
  2. به علت احتمال شل شدن پیچهای محل اتصال عملگر به شیر در موقع حمل و جابجایی شیر در صورت نصب عملگر برقی یا بادی  از محکم بودن آنها اطمینان حاصل فرمائید .
  3. قبل از نصب شیر در محل ، توصیه می شود چندبار شیر را باز و بسته نموده و از عملکرد آن مطمئن گردید ، چنانچه برای بسته شدن کامل پروانه احتیاج به نیروی زیادی باشد و لاستیک آب بندی نتواند در وسط رینگ آب بندی قرار گیرد باید از اعمال نیروی زیاد خودداری و نسبت به تنظیم مجدد لاستیک آب بندی طبق دستورالعمل کارخانه اقدام نمود . در غیر اینصورت احتمال پاره گی لاستیک آب بندی و صدمه به قطعات گیربکس وجود دارد .
  4. پس از انجام کنترل عملکرد و قبل از اقدام به نصب شیر پروانه ای باید از خم بودن صحیح ضامن خار نگهدار محور دیسک اطمینان حاصل نمود این ضامن از باز شدن پیچ و خارج شدن خار جلوگیری می نماید و شیر را در وضعیت بسته قرار می دهد .
  5. برای نصب شیرهای سایز بزرگ و شیرهای با فشار کاری 25 اتمسفر و بیشتر ، بمنظور سهولت در باز و بسته نمودن شیر و جلوگیری از صدمه به قطعات گیربکس استفاده از سیستم بای پاس ضروری است .

 ج - لطفاً نکات ذیل را هنگام نصب شیر رعایت فرمائید :

  1. شیر باید به دقت به محل مورد نظر حمل و از تماس یا برخورد آن با سایر متعلقات لوله و دیواره های مجاور محل نصب جلوگیری شود. در صورت صدمه دیدن پوشش رنگ سطوح خارجی و داخلی شیر ، باید نسبت به لکه گیری آن اقدام نمود .
  2. برای بلند کردن و حمل و نقل شیرها بمنظور جلوگیری از وارد شدن صدمه به شیر و پوشش آن ، از طنابهای پلی استر ، کنف و یا تسمه های نخی استفاده شود . دقت نمایید استحکام طناب بکار رفته متناسب با وزن شیر باشد . طنابها و تسمه های مورد استفاده باید به اندازه کافی بلند بوده و هنگام بلند نمودن شیر بدور بدنه بین دو فلنج بزرگ قرار گیرد. هرگز نباید از سوراخهای فل ، فلکه و پوسته گیربکس و یا عملگر برقی یا بادی برای بند نمودن شیر استفاده کرد .
  3. شیرهای پروانه ای در کارخانه از دو طرف تست شده و آب بندی می باشند . توصیه می شود برای آب بندی مطئمن تر شیر بنوعی در خط نصب شود تا فشار بیشتر در طرفی که برجستگی محل شفت های روی پروانه دیده می شود ، اعمال شود .
  4. وجود ذرات و اشیاء خارجی در داخل شیر پروانه ای می تواند موجب وارد نمودن خسارت به لاستیک آب بندی شیر گردد . بنابراین قبلاً از تمیز بودن داخل شیر و لوله هایی که قرار است به شیر متصل گردد، اطمینان حاصل نمائید .
  5. با توجه به اینکه استفاده از اتصالات قابل پیاده کردن، نصب و جدا کردن شیرها را در خطوط لوله آسان می نماید، پیشنهاد می شود قبل و یا بعد از هر شیر در صورت امکان از این اتصالات استفاده شود .
  6. باید از هم محور بودن فلنجهای لوله که شیر بین آنها نصب می گردد همچنین از در امتداد و موازی بودن آنها اطمینان حاصل گردد
  7. تعویض و تنظیم لاستیک آب بندی شیرهای پروانه ای در صورت نیاز از سایز 900 به بالا ، می تواند در حالت نصب شیر صورت گیرد برای این منظور باید امکان دسترسی به سمتی که روبند و لاستیک آب بندی قرار دارد وجود داشته باشد . برای تنظیم و تعویض لاستیک آب بندی شیرهای پروانه ای کوچکتر از 900 میلیمتر ، شیرها را باید از خط لوله خارج نمود .
  8. شیر باید به گونه ای بین دو قسمت خط لوله متصل گردد که هیچ گونه تنش از خط لوله به شیر وارد نگردد . از این رو وزن لوله قبل و بعد از شیر نباید به شیر اعمال شده ، حتماً از تکیه گاه زیر سری برای گرفتن وزن لوله استفاده شود .
  9. جهت جلوگیری از اعمال نیرو به شیر و فلنج لوله ، پیچ ها باید به اندازه کافی و بصورت ضربدری محکم شوند .

 د- نکات ذیل را پس از نصب شیر رعایت فرمائید :

  1. شیر پس از نصب باید تمیز گردد . پروانه دیسک ، نشیمنگاه و سایر قطعات محرک شیر باید بدقت بررسی گردند و کلیه اشیاء خارجی جهت کمک به عملکرد صحیح شیر ، از داخل شیر خارج گردند .
  2. جهت جلوگیری از هر نوع آسیب دیدگی احتمالی ناشی از عوامل خارجی ، پس از تکمیل نصب و تا زمان شروع بهره برداری ، شیر با پوشش حفاظتی مناسبی پوشش داده شود .
  3. پس از تکمیل نصب باید کلیه شیرها را باز نمود و خطوط لوله را از ضایعات اضافی مانند الکترودهای جوشکاری پاکسازی نمود .
  4. در خاتمه عمل نصب ، عملکرد شیر را با چندین بار باز و بسته آزمایش نمود. شیر بایستی براحتی مانند قبل از نصب باز و بسته شود
  5. برای اطمینان از سلامت شیر و کنترل کارآیی آن، باز و بسته نمودن شیرها در فاصله زمانی معین توصیه می گردد .
  6. از استفاده شیر در حالتی که پروانه نیمه باز است خودداری نمایید . در غیر اینصورت باعث خرابی پروانه و بدنه خواهد شد

از شیرهای پروانه ای به انگلیسی: Butterfly Valves می توان برای کنترل و یا قطع و وصل نمودن جریان سیال استفاده نمود. با اجرای یک طرح خوب برای دیسک، می توان ظرفیت شیر پروانه ای را تا حد یک شیر کشویی در حالت کاملاً باز بالا برد. در ساخت سازه شیرهای پروانه ای از جنس های متنوع و گوناگون استفاده می کنند. همچنین شیرهای پروانه ای تقریباً با هر نوع سیالی سازگاری دارند. شیرهای پروانه ای به خاطر داشتن وزن سبک، سایز کوچک و فشرده، راندمان بالا و قیمت پایین تر نسبت به بقیه انواع شیرآلات صنعتی،  کاربرد فراوانی در سیستم های آبرسانی و آبیاری دارند. به نوعی از شیرهای پروانه ای که فاقد فلنچ هستند، شیر پروانه ای ویفری به انگلیسی: Wafer گفته می شود.

فروش شیر پروانه ای ویفری

بند آور شیر پروانه ای به شکل صفحه دایره ای شکل است که ازبالا به ساقه و دسته شیر متصل است؛ این بندآوراز پائین به وسیله یک پاشنه به بدنه شیر پروانه ای متصل گردیده است. به گونه ای که بندآور می تواند حول پاشنه شیر حرکت کرده وجریان سیال گذرا از شیر پروانه ای را قطع و وصل بنماید.

بر اساس نحوه آببندی، شیرهای پروانه ای تحت شرایط دمایی و فشاری بسیار گسترده ای قابل استفاده می باشند. از این شیرها درزوایای ۱۵ تا ۷۰ درجه برای کنترل میزان جریان عبوری سیال می توان استفاده نمود. به خاطر نحوه حرکت دیسک در شیرهای پروانه ای و حرکت پاک کنندگی آن، از این شیرها در سامانه های انتقال سیالات کثیف و حاوی ذرات معلق مانند پساب ها و فاضلاب ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

فروش شیر پروانه ای فلنچ دار

در هنگام استفاده از شیرهای پروانه ای به عنوان کنترل کننده جریان سیال باید مراقب شرایط بروز کاویتاسیون بود.مهمترین اثروقوع کاویتاسیون در سیستم انتقال سیال، کاهش مقدار و ضریب جریان می باشد. علاوه بر این بروز کاویتاسیون در سیستم های آبیاری و آبرسانی می تواند موجب کاهش شدید طول عمر شیر پروانه ای و حتی بروز خسارات در لوله کشی پایین دست گردد. همچنین در هنگام بستن شیر می بایست از سرعت زیاد اجتناب نمود تا از بروز پدیده ضربه قوچ در سیستم جلوگیری گردد.

شیر پروانه ای ویفری

Butterfly valve

شیر پروانه ای دارای یک دیسک گرد می باشد که قطر ان با قطر داخلی لوله برابر می باشد و از بالا به دسته و از پایین به پاشنه متصل و حول یک محور می چرخد.این نوع شیر ,ساده ترین شیر دستی می باشد و ساخت آن از لحاظ اقتصادی با صرفه می باشد و برای جریان های زیاد مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع متنوعی از شیر های پروانه ای در صنایع مختلف استفاده می شود، از شیرهای معمولی گرفته تا شیرهایی که قادر به تحمل فشارهای بسیار بالا می باشند. به طور کلی شیرهای پروانه ای دارای اندازه های بزرگتر از ۲ اینچ هستند. عدم ساخت شیرهای کوچکتر به این دلیل است که پره داخل شیر قسمت زیادی از فضای شیر را اشغال می کند و برای شیرهای کوچکتر ظرفیت شیر بسیار پایین می آید.

در حالت کاملاً باز شیرهای پروانه ای آشفتگی کمی را در سیال به وجود می آورند و به همین دلیل افت فشار شیر در این حالت قابل چشم پوشی است. شیرهای پروانه ای در مقایسه با دیگر شیرهای هم قیمت دارای ظرفیت بالاتری هستند. این افزایش ظرفیت در اندازه های بالاتر از ۱۲اینچ به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

کاربرد شیر پروانه ای

شیرهای پروانه ای از جمله شیر های رایج می باشند که در صنایع مختلف اب,گاز و بخار مانند صنایع کشاورزی,دارویی,غذایی,شیمیایی و غیره کاربرد فراوان دارند

مزایای شیر پروانه ای

  • ساخت ارزان و با صرفه
  • طراحی ان باعث اشغال فضای کمتری نسبت به دیگرشیرها می شود.
  • وزن سبک
  • احتیاج به زمان کم برای باز و بسته کردن شیر
  • در سایز های بزرگ نیز موجود استDN5000
  • افت فشار پایین
  • نیاز به تعمیر و نگهداری کم

معایب شیر پروانه ای

  • احتیاج به گشتاور بالا برای کنترل
  • حرکت دیسک قابل هدایت نیست و تحت تاثیر تلاطم جریان است
  • مستعد ابتلا به کاویتاسیون در جریان های پایین تر
  • یکی ازمعایب شیر پروانه ای این است که قسمتی از دیسک همیشه در معرض جریان است حتی در حالت کاملا باز,بنابراین استفاده از شیر پروانه ای همیشه منجر به تغییر فشار می شود.

انواع شیر پروانه ای

  • wafer type
  • lug wafer
  • Main parameter

Main parameter of the Butterfly valve

ANSI Butterfly valve    Class 150LB-300LB SIZE 2"~60"

DIN Butterfly valve     DN50-DN600, PN10~PN25

JIS Butterfly valve       DN50-DN600 10K~20K

BS Butterfly valve       DN50 -DN600, PN10~PN25

Material          WCB,LCB,WC6,WC9,C12,C5,CF8,CF3,CF3M,CF8M,A105,LF2,F11,F22,F5,F304,F316,F304L,F316L

Design & Manufacture Std     API600, API 6D,ASME B16.34, JISB2071, JISB2073,JISB2083, BS 1873,BS1414

Face to Face Std          ASME B16.10,DIN 3202,BS2080, API 6D, JISB2002

End Connection Std     ASME B16.11,ASME B1.20.1,ASME B16.5, DIN2543-2550 ,JISB2212-JISB2214

Test Standard  ISO5208,BS 6755, API598,API 6D,JISB2003

  • علیرضا محمدشاه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی