ابزار دقیق مادیس

در این وب لاگ به معرفی ابزار دقیق و مقالات هم خانواده می پردازیم

ابزار دقیق مادیس

در این وب لاگ به معرفی ابزار دقیق و مقالات هم خانواده می پردازیم

ابزار دقیق شامل تجهیزاتی همچون فلومتر، ترانسمیتر فشار، ترانسمیتر دما و همین طور لول سنج برای اندازه گیری سطح مخازن هستند

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

انواع شیر فلکه های صنعتی

علیرضا محمدشاه | سه شنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۲۶ ق.ظ

شیرهای سوزنی  Needle Valves

شیر سوزنی که اسم خود را از شکل دیسک و نشیمنگاه خود گرفته از لحاظ ساختمان و طرز کار جزو خانواده شیرهای کروی می باشد با این شیرها می توان کنترل دقیق جریان سیال را به خصوص در لوله های باریک و ظریف برقرار کرد. ساختمان این شیر طوری است که جریان به یک حفره کوچک هدایت می شود و پس از چرخش °۹۰ به نوک یک مخروط هدایت می شود و همانگونه که از شکل پیداست جریان از بین این حفره و یک قطعه سوزنی شکل به خروجی راه می یابد ..دیسک این نوع شیر از میله مخروطی شکل نازکی تشکیل شده که از داخل سوراخ مدور صفحه عبور می کند و جریان حرکت سیال را محدود می سازد .ساختمان این شیرها بیشتر در کاربراتورها به کار می رود .
این نوع شیر از لحاظ ساختمان بسیار ظریف و تقریبا کوچک می باشد و بعلت داشتن مکانیسم مورد اعتماد در عملیات حساس و دقیق به کار گرفته می شود . در آزمایشگاه های نفت یا پتروشیمی و وسائل ابزار دقیق کاربرد آن بسیار می باشد . قطر شیرهای سوزنی معمولا از ۲ اینچ تجاوز نمی کند و شیر سوزنی را بیشتر در محل هایی به کار می برند که محدودیت لازم باشد و منظور از محدودیت یعنی تاخیر زمانی و تغییر آرام فشار است .

شیرهای سماوری  Plug or Clock Valves

این شیرها برای جریان های کم می باشد و سه راهه ساخته می شوند : شیر های پیسوار از این نوع هستند . این نوع شیرها تشکیل شده از میله ای که در میان آن حفره ای برای عبور جریان آب به وجود آورده شده است و در میان یک محفظه ای که در سطح داخلی آن ماشین کاری و پرداخت شده , قرار گرفته است . این نوع شیرها نیز مانند شیر دروازه ای مقاومت بسیار کمی در مقابل جریان آب به وجود می آورند . برای باز و بسته کردن شیر سماوری فقط کافی است دسته آن را به اندازه ۹۰ درجه بگردانیم . .معمولا این شیرها به عنوان وسیله کنترل دو حالته (قطع/ وصل) استفاده می شوند . زیرا (۱) نسبتا ارزان هستند , (۲) وقتی تنظیم شوند در همان وضعیت باقی می مانند , و (۳) کارکنان می توانند وضعیت باز یا بسته بودن آن را به وضوح مشاهده کنند . اگر مساحت سطح روزنه شیرORIFICE) برابر با مساحت سطح مقطع لوله باشد , از بازده شیر به عنوان یک وسیله کنترل کننده جریان , کاسته خواهد شد .

شیرهای کروی   Globe Valves

این شیر اسم کروی را از روی شکل ظاهری بدنه خود که کروی شکل است گرفته و ساختمان داخلی آن طوری است که مایع از نقطه ورود به شیر تا خروج از آن ۱۸۰ درجه تغییر جهت می دهد . ساختمان دریچه و نشیمنگاه آن طوری است که به مجرد برقرار شدن جریان تماس آنها با هم قطع می شود .همچنین باز نبودن کامل شیر کروی موجب فرسودگی ان نمی شود . ولذا از آن می توان برای تنظیم و کنترل جریان استفاده کرد. متناسب بودن تعداد دور دسته شیر با حجم مجرای خروجی مایع کار تنظیم مقدار جریان را با دست آسان می سازد .

ازمشخصات شیرهای کروی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • جهت جریان سیال بر خلاف شیر کشویی تغییر می کند .
  • تغییر جهت جریان سیال ایجاد تلاطم می نماید .
  • تلاطم افت فشار را افزایش می دهد .
  • در شیر کروی افت فشار بیشتر از شیر کشویی می باشد .
  • در شیر کروی به محض قطع اتصال صفحه انتهایی ساقه و نشیمنگاه سیال کاملا جریان می یابد
  • در شیر کروی فرسودگی به علت اصطکاک خیلی کمتر از شیر کشویی می باشد .
  • یکی از انواع شیرهای کروی شیر کروی زاویه ای می باشد که در آن تغییر جهت سیال کمتر از شیر کروی معمولی می باشد و تلاطم سیال در شیر کروی زاویه ای کمتر از شیر کروی معمولی است .

در آخر در مورد شیرهای کروی باید گفت که این نوع شیر برای کنترل سیال طراحی شده است و بعلت تغییر ناگهانی مسیر سیال ، باز کردن و بستن شیر ، خیلی سریعتر انجام می شود . درضمن باید گفت که مواد مختلف که در ساخت آنها به کار می رود در دسترس می باشد . و تعمیرات آنها از شیر کشویی کمتر و سهلتر می باشد به طوری که تعمیر آنها بدون خارج کردن آنها از مسیر لوله کشی امکان پذیر می باشد و جنس شیر اغلب از نیکل یا فولاد زنگ نزن می باشد.

شیر زاویه ای  Angle Valve

این نوع شیر همان شیر کروی است , با این تفاوت که یک زاویه ۹۰ درجه بین ورودی و خروجی آن وجود دارد۰ این نوع شیر نسبت به شیر کروی افت فشار کمتری ایجاد می کند و نیز به علت شکل مخصوص آن , در مصرف اتصالات لوله کشیو همین طور وقت مورد نیاز برای نصب صرفه جویی می کند .

شیر توپی  Ball Valve

این نوع شیرها که به بال ولو یا ضربه ای نیز نامیده می شوند . جریان آب در این نوع شیرها از میان سوراخ یک ساچمه کروی که در جایگاه کروی کاملا صیقلی شده ای قرار دارد , عبور می کند . برای باز و بسته کردن این نوع شیرها نیز مانند شیر های سماوری فقط گردش ۹۰ درجه ای دسته آن کافی است . این شیرها نیز مقاومت کمی در برابر جریان آب ایجاد می کنند . از این نوع شیرها در لوله کشی آب گرم و سرد و همچنین لوله کشی گاز فشار ضعیف می توان استفاده کرد

شیرهای کشویی  Gate Valves

این شیرها بیشتر در محل هایی به کار می رود که بخواهند جریان سیال را به طور کامل بسته یا باز نمایند . از خواص این شیرها کم بودن افت فشار در طول آن می باشد به همین دلیل در سر راه لوله های طویل از این شیرها به کار می رود . هنگامی که کشو یا بند آور (gate) کاملا به بالا هدایت شده و از مسیر جریان سیال خارج گردیده و در نتیجه هیچ مقاومتی در مقابل عبور جریان ندارد ولی اگر کشو به پایین ترین محل خود هدایت شده باشد در نتیجه سیال بعلت تغییر مسیر و تصادم با کشو ایجاد تلاطم و افت فشار می نماید . در لوله کشی ها اغلب لوله و شیر به هم پیوسته اند (بوسیله جوشکاری یا بوسیله پیچ ) ولی به طور کلی اتصال شیر و لوله بوسیله فلنچ و پیچ و مهره انجام گردیده و برای جلوگیری از نشتی بین لوله فلنج شیر لائی آب بندی یا gasket گذارده می شود .

ساختمان ساقه (stem)

ساقه میله بلند و باریکی است که از یک طرف به فلکه دست (hand wheel) و ازطرف دیگر به کشویی (gate) متصل می باشد .
ساقه متصل به کشوی شیر از جعبه ای به نام (stuffing box) عبور می کند .

دو نوع gate valve وجود دارد:

۱)   نوع اول که به نام موازی معروف است بر اساس استفاده از یک دیسک تخت دروازه ای که در بین دو نشیمنگاه موازی قرار گرفته تشکیل گردیده است.(جریان بالادست وجریان پائین دست) این ولوها همچنین دارای یک لبه تیزی در قسمت پائین خود می باشند که این لبه تیز برای برش واز بین بردن ذرات جامد ورودی به ولو می باشد.
مزیت مهم این قبیل ولوها اینستکه این ولوها علاوه بر بکار رفتن برای valve seat های نامتقارن ، می توانند برای valve seat های زاویه ای نیز بکار روند.

۲)   نوع دیگر از gate valve  ها بنام gate valve های با gate گوه ای شکل می باشند.
دراین نوع از ولوها از دو seat مورب ویک gate مورب استفاده می گردد.(به منظور امکان بسته شدن در حالت shut off)
همان طور که می دانیم ساقه کشو را بالا و پایین می برد و بدین ترتیب مقدار باز و بسته کردن شیر را کنترل می کند . فراموش نکنیم که در شیر کشویی جهت حرکت سیال کاملا مستقیم بوده و در صورتی که شیر کاملا باز باشد کشو از مسیر جریان خارج شده و افت فاشر به حداقل می رسد همچنین تلاطم جریان بسیار کم است .

شیرهای دیافراگمی  Diaphragm Valves

شیر پرده ای یا دیافراگمی ساختمان ساده و جالبی دارد . این نوع شیر از سه قسمت مهم تشکیل شده است بدنه (body) ، دیافراگم (diaphragm) ، و سرپوش (bonnet)
دیافراگم از پرده لاستیکی تقویت شده یا جنس قابل ارتجاع دیگر ساخته شده که با حرکت دسته شیر پرده قابل ارتجاع بالا و پایین شده و مجرای عبور سیال را کم و زیاد و در نتیجه مقدار سیال را کنترل می نماید .دیافراگم محتوای شیر را از مکانیسم باز و بستن آن جدا می کند لذا احتیاج به وسائل آب بندی ندارد .در صورتی که مواد از اطراف شیر بیرون بریزد نشان سوراخ بودن پرده می باشد که باید تعویض شود از این نوع شیر برای کنترل مواد خورنده مثل اسیدها استفاده می گردد.
باید توجه داشت که بکار بردن شیر دیافراگمی برای مواقعی که درجه حرارت زیاد باشد بی فایده خواهد بود زیرا در درجه حرارت زیاد دیافراگم ذوب می شود . می توان دیافراگم را از مواد پلاستیکی مقاوم در برابر حرارت ساخت ولی مقرون به صرفه نمی باشد . این نوع شیرها دارای خاصیت خوب بستن می باشند به طوری که در حالت بسته شدن به هیچ وجه سیال از آن عبور نمی کند از این نوع شیر در فشار ها ودرجه حرارت پایین استفاده می شود .

ولوهای دیافراگمی بر اساس شکل بدنه به دو گروه زیر تقسیم بندی می شوند

نوع با برامدگی داخل بدنه(weir type)

در این نوع یک قسمت برامدگی در داخل بدنه بصورت ریخته گری تعبیه می گرددو درهنگام بسته شدن ولو ، دیافراگم بر روی این برامدگی می نشیند و عبور جریان را محدود می کند.

نوع بدون برامدگی داخل بدنه (straight-through type )

در این نوع ولوها ، دیافراگم بصورت یک شکل گوه ای در می آید
از ولوهای دیافراگمی می توان در کنترل نمودن جریان نیز استفاده نمود.نوع( weirدارای برامدگی سد کننده در وسط) برای کنترل جریان گزینه مناسبی بوده ولی عیب آن محدود بودن منطقه عبور سیال می باشد.
از ولوهای دیافراگمی همچنین برای کنترل جریانهای کوچک وهنگامی که سیال دارای خاصیت خورندگی بوده وسیالات رادیواکتیو، می توان استفاده نمود.
عمر مفید دیافراگم بستگی به نوع ماده ای که از داخل ولو می گذرد وهمچنین دما، فشار و تعداد دفعات استفاده از ولوبستگی دارد.
در بعضی از انواع مواد تشکیل دهنده دیافراگمهاکه از نوع الاستومری می باشند ، این دیافراگمها مقاومت بسیار خوبی در دماهای بسیار بالا دارند.هرچند که باید توجه داشت خواص مکانیکی مواد الاستومری در دماهای بالا پائین خواهد آمد وامکان از بین رفتن آن نیز در فشار های بالا وجود دارد.
بیشتر مواد الاستومری در دمای پائین تر از ۱۵۰ F بهترین عملکرد را دارا می باشند.
از موارد دیگر مزایای این ولوها ایزوله کردن قسمتهای مختلف ولو در مقابل سیال عبوری می باشد.بگونه ای که دیافراگم خود باعث ایزوله کردن قسمتهای مختلف ولو در مقابل سیال عبوری می گردد.با توجه به این خاصیت این ولوها برای سیالات خورنده و همچنین سیالاتی که دارای مواد جامد معلق می باشند مناسب خواهند بود..باتوجه به اینکه مجموعه درپوش ولو در معرض تماس با سیال عبوری قرار نمی گیرد لذا در تهیه متریال آن می توان از مواد ارزانتری استفاده نمود.با توجه به پیشرفتی که در طراحی دیافراگم ومواد آن صورت پذیرفته ، امروزه دیافراگم های جدید قادر به عملکرد با انواع سیالات عبوری می باشند.

شیر برگشت معکوس فاضلابی  Back Water Valve

این نوع شیرها فقط در لوله کشی فاضلاب مورد استفاده , قرار می گیرند و کاملا شبیه شیر های یک طرفه آزاد عمل می کند . در حالاتی که به علل مختلف , فاضلاب به سمت مجراهای ورودی فاضلاب ساختمان برگشت می کند , این شیرها از این عمل جلوگیری می کند . این نوع شیرها , معمولا در جاهایی نظیر زیر زمین ساختمان که ارتفاع کمی نسبت به محل دفن فاضلاب دارد , برای جلو گیری از برگشت فاضلاب نصب می شود .

شیر فشار شکن Pressure Reducing Valve

شیر فشار شکن یا شیر تنظیم کننده فشار , به طور معمول نزدیک کنتور آب ساختمان ها بعد از انشعاب از لوله اصلی آبشهر نصب می شود تا فشار های زیاد و تغییرات فشار آب شهر را تقلیل دهد . این شیر را می توان یک وسیله تمام خود کار خواند , زیرا برای انجام تغییرات و تقلیل فشار دارای ساختمانی مخصوص است که این عمل را بدون انتقال انرژی انجام می دهد . این شیرها یک پیچ مخصوص تنظیم فشار دارد که به وسیله آن فشار خروجی شیر تنظیم می شود. همان طور که در شکل پیدا است , باید یک آشغال گیر یا صافی به شیر فشار شکن متصل کرد تا مواد خارجی احتمالی باعث خرابی مکانیزم داخلی این شیر نشود

شیرهای یکطرفه  Non Return or Check Valves

از شیرهای یکطرفه برای جلوگیری از بازگشت مایع یا گاز که بمقصد فرستاده شده استفاده می گردد . دلائل استفاده از آنها در صنعت و وسائل خانگی به شرح زیر می باشد.

الف- در منازل : روی ورودی آب را به طرف ساختمان قرار می دهند که در صورت قطع آب مقدار آبی که در وسائل خانگی و داخل لوله ها ذخیره شده به لوله اصلی باز نگردد.

ب- روی لوله ورودی آب گرمکن ها قرار می دهند که بر اثر قطع آب و یاشکستن لوله در داخل ساختمان آب ذخیره شده در مخزن آب گرمکن خالی نشود . زیرا ممکن است کوره به کار ادامه دهد و باعث سوختن آب گرمکن گردد.
ج- در پالایشگاه ها شیر یکطرفه را روی لوله خروجی تلمبه قرار می دهند که پس از انتقال مقدار لازم مواد نفتی ، و بستن تلمبه یا خاموش شدن اضطراری تلمبه مواد ارسال شده نتواند برگردد زیرا در اثر برگشت علاوه بر هدر رفتن انرژی مصرف شده برای ارسال آن ممکن است طرف دریافت کننده مواد را نیز با کمبود فوری مواجه سازد از این مهمتر ممکن است فشار مایع برگشتی که از همان مسیر رفته معکوس شود و در نتیجه تلمبه گریز از مرکز را با سرعت فزاینده بچرخاند و سرعت آنقدر زیاد شود که تلمبه داغ شده از کار بیفتد و حتی منفجرشود .
طرز کار آنها به این صورت می باشد که فشار مایع یا گاز دریچه شیر را بلند می کند و باعث عبور مایع یا گاز می شود تا زمانی که فشار زیر دریچه بیشتر از فشار روی آن باشد شیر باز می ماند و عبور مایع یا گاز ادامه می یابد اگر به هر علتی فشار زیر دریچه کمتر از فشار روی آن شود وزن خود دریچه و فشار موادی که قصد برگشتن دارند باعث بسته شدن شیر و جلوگیری از برگشت مواد می شود .

شیرهای پروانه ای  Butterfly Valves

یکی از ساده ترین شیرهای است که کاربرد آن ها در واحد های نفت و پتروشیمی متداول می باشد . ساختمان آنها تشکیل شده از یک بدنه معمولی و یک صفحه مدور که تقریبا در وسط قرار دارد .این صفحه حول میله ای در حدود ۹۰ درجه می گردد و بوسیله اهرمی بقسمت حرکت دهنده شیر وصل می باشد. این محرک می تواند دستی یا بوسیله فشار هوا و یا برق باشد .
شیرهای پروانه ای کوچک را در اندازه های ۴ اینچ الی ۲۴ اینچ می سازند تعمیرات آنها ساده است ولی باید مرتبا گریسکاری شود . بعضی از آنها را در موارد خاصی بوسیله فلکه دستی که به میله گرداننده صفحه وصل می باشد و مکانیزم آن د ر یک جعبه چرخ دنده قرار دارد مجهز می کنند . تا چنانچه اگر گرداننده اصلی که هوا یا هیدرولیک می باشد از کار بیفتد بتوانند با آزاد کردن آن از دنده با اهرم یا فلکه دستی صفحه را درهر حالت که باشد نگهدارند . کاربرد شیرهای پروانه ای در واحدهایی که فشار آنها حین کار کم باشد بعلت حداقل بودن افت فشار بسیار متداول می باشد و اصولا طراحان کارخانجات صنعتی تا آنجایی که ممکن است سعی می کنند که از بوجود آمدن افت فشار در سیستم ها جلوگیری کنند زیرا در غیر این صورت از لحاظ هزینه نصب آنها مقرون به صرفه نمی باشد . ویژگی دیگر این شیرها به حداکثر رساندن سرعت جریان سیال در حداقل زمان و حرکت شیر می باشد مخصوصا درمورد کنترل فشار سیالات در مخازن یا برج های تحت فشار، همچنین این نوع شیرها در حجم زیاد انتقال سیالات مورد استفاده قرار می گیرد . با توجه به سبکی وزن و ارزانی قیمت همکاری جدی بین طراحان شیر پروانه ای و متخصصان در رشته فلز شناسی و رشته های پلاستیک و لاستیک سازی به وجود آمده که جنس صفحه دیسک و نشیمنگاه به صورت های گوناگون سبک و قابل ارتجاع ساخته شود . اهمیت و شهرت شیر پروانه ای به این جهات می باشد : آسانی کاربرد، نداشتن قطعات لغزنده و کشویی ، کاهش افت فشار ، قابلیت کنترل ، ارزانی و سبک بودن ، عدم ترکیب جنس ساخته شده صفحه با فرآورده های عبور کننده اعم از شیمیایی یا پتروشیمی

موارد استفاده از شیرهای پروانه ای عبارتند از :

ایستگاه نیروی حرارتی ، ایستگاه نیروی هیدروالکتریکی ، صنایع به خصوص نفت و گاز ،لوله کشی آب و فاضلاب

شیرهای اطمینان  Safety Valves

کمپرسورها و دیگ های بخار ،توربین ها ، ظروف ولوله ها وسایر تاسیسات تحت فشار که محتوای گاز یا مایعات هستند اغلب شرایط کارشان طوری است که با فشار بالا رونده ولی کنترل شده مواجه می باشند . بعضی اوقات ممکن است که دستگاه های کنترل کننده خراب و وظیفه خود را درست انجام ندهند و باعث بالا رفتن بیش از حد مجاز فشار دستگاه ها گردند د این صورت امکان صدمه دیدن ،ترکیدن و در نتیجه وارد آوردن خسارت جانی و مالی فراوان می باشد . برای جلوگیری از این گونه حوادث علاوه بر دستگاه های کنترل کننده وسیله دیگری بنام شیر ایمنی روی دستگاه ها ی تحت فشار نصب می نمایند . که در صورت بالا رفتن از حد مجاز فشار بطور خودکار باز و با خارج کردن مقداری از محتوای دستگاه فشار آن را تا حد مجاز پایین می آورند .
Safety valves فقط برای گازها ، هوا ، بخار و غیره (به استثنای مایع) بکار برده می شود این شیرها به طور خودکار از افزایش غیر مجاز فشار بر روی ظروف تحت فشار و سیستم لوله کشی جلوگیری می کنند. همچنین این شیرها دارای گواهینامه بوده که قبل از مصرف باید آنها را حتما چک کرد .

شیر ایمنی بطور خودکار از افزایش فشار فشار گاز قبلا تعیین شده جلوگیری می نماید بعبارت دیگر در مواقع لزوم مقدار لازم گاز ،بخار آب یا هوا را تخلیه می نماید تا فشار دستگاه به اندازه مجاز برسد . دریچه ی اطمینان راباید طوری انتخاب کرد که در صورت بهم خوردن تعادل فشار ظرف (در حدود ۱۰ درصد بیش از فشاری که ظرف باید معمولا نگهدارد و یا در حد بالاترین فشاری که ظرف می تواند تحمل کند ) شیر اطمینان باز شده و مقادیر مایع یا گاز را خارج می کند.
سطح دریچه شیر اطمینان بایستی مساوی و یا بالاتر از سطح دریچه شیر ورودی ظرف و یا مخزن مورد نظر باشد . شیرهای اطمینان طوری انتخاب می گردند که نه فقط در فشار معینی باید باز شوند بلکه ظرفیت آنها طوری است که مقادیر زیادی مایع یا گاز محتوی را ک در اثر حرارت (تبخیر مایعات یا انبساط گازها ) تغییر حالت داده است باید خارج کنند و این شیرها به سه نوع مشخص می شوند :
شیرهایی که روی منابع ظروف و دستگاه های محتوی گاز نصب می شوند و بنام safety valve نامیده می شوند .
شیرهایی که روی منابع و دستگا ه های محتوی مایع نصب می شوند بنام relief valve نامیده می شوند .
شیرهایی که بر روی منابع و دستگاه های محتوی گاز و مایع نصب می شوند و بنام safety relief valve نامیده می شوند .

شیرهای اطمینان بر سه نوع تقسیم می شوند :
۱- شیراطمینان با فنر :

این نوع شیرها بهترین محافظ برای ظروف تحت فشار می باشند که روی صفحه دریچه آنها فنر مناسبی تعبیه شده و در بالای فنر مهره ای قرار دارد که بوسیله ی آن فشار روی دریچه فشار مخزن را در حد ایمنی مورد نظر کم و زیاد می کند .

۲- شیرهای اطمینان وزنه ای :

این نوع شیرها ،شیرهای هستند که بانیروی وزنه های روی دریچه فشار درون مخزن را در حد مجاز ایمنی مهار می کنند .

۳- شیرهای اطمینان با فنر و دیاگرام :

برای کنترل مواد و سیالات در ظروف از این نوع شیرها استفاده می شود زیرا با این شیرها هم فشار و هم سطح مایع در یک ظرف یا مخزن را می توانند کنترل نمایند . باید اطمینان حاصل کرد که ظرفیت گواهی شده شیر اطمینان صحیح باشد برای اینکه ظرفیت شیر را بدست آورند آ ن را با هوا یا بخار اشباع شده و یا گاز طبیعی آزمایش می کنند .

شیر تخلیه Drain valve

شیر تخلیه که بیشتر در دیگ های بخار تعبیه می شوند و در پایین ترین قسمت دیگ نصب می شوند و در صورت لزوم با استفاده از آن , رسوب و جرم و دیگر ناخالصی هایی که ته نشین می شوند , تخلیه می کنند

شیر سه راهه دستی  Cross Globe Valve- Three Way Ball Valve
هدف از کاربرد این نوع شیرها , کنترل کردن درجه حرارت سیال خروجی از شیر سه راهه مخلوط کننده است . این شیر همواره دو راه را به هم مرتبط می کند . این شیر می تواند در یک مسیر اصلی نصب شود و طرف سوم آن به یک انشعاب وصل گردد و توسط آن می توان میزان عبور آب به انشعاب را تنظیم کرد . عملکرد شیر های سه راهه مخلوط کننده و تقسیم کننده با یکدیگر تفاوت دارد . در شیر های سه راهه مخلوط کننده , دو جریان با یکدیگر مخلوط می شوند و یک جریان مشترک را به وجود می آورند . در حالی که در شیر های سه راهه تقسیم کننده یا کنار گذر جریان , برای کنترل کردن درجه حرارت , یک جریان سیال به دو قسمت تقسیم می گردد . در برخی از کار بری ها (مثلا کنترل برج خنک کن ) باید در عوض شیر مخلوط کننده , از شیر کنار گذر یا تقسیم کننده استفاده شود.

شیر شلنگی  Hose Valve

این شیرها برای آبیاری باغچه و فضای سبز به کار می رود و در قطر های ۲/۱ ,۴/۳ و ۱ اینچ ساخته می شود

شیر آب نما  Water Gauge Valve

این شیرها در آب نما های شیشه ای برای قطع و وصل ارتباط آب و آب نما به کار می روند

شیر های خاص  Special Purpose Valves

در برخی از کار بری ها , از شیرهای خاص استفاده می شود , مثلا چهار راهه برای گردش آب در حلقه دیگر . یک نوع از شیرهای چهار راهه نیز به عنوان شیر تبدیل وضعیت در سیستم سرمایش به کار برده می شود . با استفاده از نوع شیر در سیستم های پمپ حرارتی , نقش تبخیر کننده (EVAPORATOR) با چگالنده(CONDENSER)تعویض می گردد .شیر های شناور نوع دیگری از شیرهای خاص هستند که برای تغذیه آب به یک مخزن با یک منبع و یا در موارد خاص به عنوان شیر تغذیه دیگ به کار برده می شوند.

شیرهای خودکار  Control Valves

شیر های خودکار معمولا شیرهایی هستند که هماهنگ با یک کنترل کننده خود کار برای کنترل کردن مقدار گذر جریان استفاده می شوند . شیر های کنترل را به گروه های زیر تقسیم می کنند : الف) نوع دارای عملگر (ACTUATOR TYPES) : یک عملگر شیر سیگنال خروجی از کنترل کننده (مثلا یک سیگنال الکتریکی یا بادی ) را به حرکت خطی یا دورانی تبدیل می کند . عملگرها دارای اندازه ها , نوع ها , خروجی ها و مودی های کنترلی متفاوت و گسترده ای هستند . متداول ترین عملگر های مورد استفاده برای شیر های خود کار عبارتند از : عملگر های مغناطیسی (SOLENOID) , بادی (PNEUMATIC) , موتور الکتریکی , الکترونیکی , هیدرولیکی و ترموستاتیکی . ب) دو راهه ( یک و دو نشیمن گاهی ) (TWO-WAY SINGLE AND DOUBLE-SEAT) : در شیرهای خودکار دو راهه سیال از دهانه ورودی وارد می شود و از دهانه خروجی , خارج خواهد شد . با توجه به موقعیت ساقه شیر (STEM) و دیسک شیر (DISK) , ممکن است جریان کامل و یا جریان کمتری از درون شیر بگذرد . شیرهای دو راهه می توانند دارای یک یا دونشیمنگاه باشند . در مورد شیرهای یک نشیمنگاهی , برای بستن شیر از یک نشیمنگاه و یک دیسک استفاده می شود . شیرهای دو نشیمنگاهی , نوع خاصی از شیرهای دو راهه هستند که دارای دو نشیمنگاه و دو دیسک هستند . از این شیرها در مواردی استفاده می شود که مقدار افت فشار در هنگام بسته شدن شیر , بیش از حد شیر های یک نشیمنگاهی باشد . ج) شیر های سه راهه (THREE-WAY VALVES) : در شیر های سه راهه مخلوط کننده (MIXING) , دو جریان با یکدیگر مخلوط می شوند . معمولا در سیستم های (HVAC) این شیرها برای اختلاط آب سرد کننده یا آب گرم کننده استفاده می شود . کار برد این شیرها کنترل درجه حرارت هوا در بعد از کویل های آب سرد کننده می باشد . برای این منظور , آب سرد کننده در حال تغذیه به کویل , با آب گرم تر برگشتی از کویل مخلوط می گردد. همین کار را می توان در مورد آب گرم کننده نیز انجام داد. د ) شیر های پروانه ای (BUTTERFLY VALVES) : در برخی از کاربری ها ,به دلیل محدودیت جا و یا محدودیت اندازه های موجود شیرهای سه راهه مخلوط کننده و تقسیم کننده , نمی توان از این شیرها استفاده کرد . در چنین مواردی از دو شیر پروانه ای که بر روی یک سه راهه نصب شده و توسط اهرم بندی به یکدیگر متصل هستند , استفاده خواهد شد . توجه شود که مشخصه های جریان شیرهای پروانه ای با مشخصه های شیرهای استاندارد دارای دیسک و نشیمنگاه تفاوت دارد , بنابراین کاربرد این شیرها فقط در مواردی میسر است که مشخصه های جریان آن ها جوابگو باشد.

شیرهای متعادل کننده  Balancing Valves

شیرهای متعادل کننده دستی می توانند دارای ساقه گردان (ROTARY) , بالا رونده (RISING) , و یا غیر بالا رونده (NONRISING) باشند . عموما ساختمان این شیرها دارای یک قسمت متحرک دارای روزنه است که با توجه به نیرو های فشاری , موقعیت خود را تنظیم می کند و بدین ترتیب , مساحت گذر گاه جریان را تغییر خواهد داد . با استفاده از این شیر وقتی مقدار افت فشار شیر تغییر کند , مقدار جریان سیال به مقدار از پیش تعیین شده خواهد رسید .

شیر های تخلیه کننده فشار  Pressure Relief Valves

معمولا از اصطلاحات شیر اطمینان و شیر تخلیه فشار به جای یکدیگر نیز استفاده می گردد . شکل ظاهری و کاری که در هر دو نوع شیر انجام می دهند , یکسان است و آن محدود کردن مقدار فشار یک مایع , بخار یا گاز از طریق تخلیه کردن قسمتی از آن سیال است . شیر های اطمینان معمولا برای هوا و بخار آب استفاده می شوند . مشخصه این شیرها باز و بسته شدن سریع آن ها است . شیرهای تخلیه کننده فشار عموما برای مایعات به کار می روند و باز یا بسته شدن آن ها در هنگام زیاد یا کم شدن فشار , و به کندی صورت می گیرد.

  • علیرضا محمدشاه

شیر کشویی دروازه ای

علیرضا محمدشاه | سه شنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۱۹ ق.ظ

شیر کشویی زبانه لاستیکی

قابل استفاده در کلیه تأسیسات صنعتی، ساختمانی، آب و فاضلاب، آب آشامیدنی و سیال غیر خورنده تا دمای 80 درجه سانتیگراد به منظور قطع و وصل جریان

  • طراحی و ساخت مطابق استاندارد DIN3352-4 و ISIRI 3363
  • سوراخکاری و ابعاد فلنج مطابق استاندارد BSEN 1092-2 و در صــورت درخواســت مشتری مطابق با استاندارد درخواستی
  • فاصله سطح تا سطح فلنج مطابق استاندارد BSEN 558-1
  • بدنه، درپوش و کشویی از جـــــنس چدن داکتیل EN GJS400-15 برای فشار PN10/16 و ENGJS 500 برای فشار PN 25
  • روکش کشویی از جنس EPDM مطابق استاندارد DIN53538-5
  • جنس میله محور از فولاد ضد زنگ 1.4021 مطابق استاندارد DIN17440 با رزوه رولینگ و کیفیت سطح فوق العاده صیقل در محل آب بندی به روش Burnishing
  • کلیه سطوح داخلی و خارجی قطعات چدنی بوسیله رنگ پودری اپوکسی به روش الکترواستاتیک با ضخامت حداقل 250 میکرون مطابق استاندارد DIN30677 پوشش داده می شود.
  • کلیه پیچ ها و واشرهای اتصالات از جنس فولاد ضد زنگ AISI 304
Hydrostatic Test/ISO 5208 تست هیدروستاتیک مطابق استاندارد
PN / فشار Body Test / تست بدنه Seal Test / تست آببندی
10 bar 15 bar 11 bar
16 bar 24 bar 17.6 bar
25 bar 37.5 bar 27.5 bar
DN PN D K C L BOLT
Number Numinal Size
100 4" 10, 16 220 180 19 19 8 M16
100 4" 25 235 190 19 23 8 M20
DN A B E Short E Long Weight (Kg)
Short Long
100 4" 422 200 190 300 22 24
100 4" 430 200 190 300 23 25

شیر کشویی سیم

شیر کشویی سیم یکی از معتبرترین برندهای اروپایی در صنعتی شیرآلات برنجی در بازار ایران می باشد.

این شرکت ارائه دهنده انواع شیرآلات کشویی با برند سیم ایتالیا و با قیمت مصوب می باشد.

شیر کشویی سیم منطبق با استاندارد BS5155/B-PN20و ISO9000 EN تولید شده است و می تواند در موارد زیر مورد استفاده قرار بگیرد:

  • سیستم های گرمایشی
  • سیستمهای بهداشتی و پنوماتیک
  • انتقال بخار
  • سیستم های آبیاری
  • سرویسهای لوله کشی های منزل و شبکه های آبرسانی
  • شبکه های توضیع گازوئیل ، بنزین و دیگر هیدرو کربن ها

جنس قطعات:

  • بدنه :از 1/4″ الی 4″برنج پرسی گرم ( بدنه 5″ و 6″برنزی )
  • محور : برنج ماشین کاری شده
  • ارینگ داخلی و بالایی : برنج تراشکاری شده
  • واشر آب بند میله اصلی : فیبر بسیار مقاوم مناسب تا حداکثر دمای 250C
  • واشر آب بند بدنه :NA 1030 Gr ( بدون آزبست ) مناسب تا حد اکثر دمای 180C
  • کلاهک : برنج پرسی گرم
  • دیسک داخل : 1/4″الی 4″ برنج پرسی ( 5″ و 6″ برنزی)
  • دسته : نوعی از آلومینیوم مرغوب ( آلومینیوم+سیلیسیم)

مشخصات فنی:

  • فشار های آزمایشی هیدروستاتیک
  • بدنه : 30 بار(435 PSI)
  • دیسک داخل : 22 بار (319 psi)
  • مزایای شیر کشویی سیم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
  • در شیر فلکه معمولی افت فشار بیشتر از شیر کشویی سیم میباشد.
  • در شیر کشویی سیم فرسودگی به علت اصطکاک خیلی کمتر از شیر فلکه معمولی میباشد.

سایز های شیر کشویی سیم از سایز 4/1 اینچ الی 3 اینچ و بصورت دنده ای می باشد.

شیر کشویی سیم بر اساس استاندارد BS 5322 و BS 1873 طراحی و ساخته میشود و بصورت Tee تا Max 12” ساخته میشود.

Thro-Conduit Gate Valve

  • Design by API 6D/BS EN 14723
  • NPS 2"- NPS48". CL 150- CL2500
  • Material: WCB, LCB , CF8M etc
  • ENDS: RF, RTJ, BW etc
  • Service Temp. : -100 ~ +425
  • Through conduit& Full port
  • All- Weather & Auto-Relief
  • Emergency Seal & NACE SSC
  • Fire Durable & Anti Sttic Approve

API & BS Gate Valve, BB & CS

  • Design by API600/BS EN1984
  • NPS 2"- NPS48". CL 150- CL2500
  • DN50- DN1200, PN16 - PN420
  • Material: WCB, WC6 , CF8 etc
  • ENDS: RF, RTJ, BW etc
  • Service Temp.: -196 ~ +649
  • OS & Y , BB, Fully Guided
  • Available Renewable Seat
  • Rising stem & Non - Rising HW

فروش شیر های کشویی

  • فروش شیر گیت ولو فولادی کلاس 800 دنده ای و ساکت با متریال A105N
  • فروش انواع گیت ولوهای دنده ای وساکت کلاس 800 در سایزهای "1/2 الی "2 اینچ به سراسر ایران.
  • فروش کلیه شیرآلات کلاس 800 نیپون ,کرون,وسایر محصولات وارداتی اعم از اروپائی و آسیائی .
  • شیرآلات فولادی کلاس 800 (کشوئی,سوزنی,بال ولو,چک ولو کلاس 800 نیپون,کرون دنده ای وساکت)
  • فروش شیرآلات کلاس 800,شیرآلات کلاس 800,شیرکلاس 800,شیرآلات فولادیA105,شیرآلات ساکت ولد,
  • شیرآلات دنده ای,انواع شیرآلات دنده ای,انواع شیرآلات ساکت ولد,بال ولو ساکت ولد,گیت ولو ساکت ولد,
  • گلاب ولو ساکت ولد,شیرآلات فولادی چرو,شیرآلات فولادی بونی,شیرآلات فولادی استار,شیرآلات فولادی ال وی اف
  • شیرآلات فولادی اروپائی ,شیرآلات کلاس 800 ,قیمت شیرآلات کلاس 800,قیمت شیر آلات A105,شیر آلات A105,شیرآلات A105,

ویژگی ها:

 طراحی شیر: مطابق استاندارد DIN 3352

 ابعاد فلنج شیر: مطابق استاندارد DIN 2501

 فاصله فلنج تا فلنج شیر: DIN 3202 – F4

 فشار تست هیدرو استاتیک: مطابق استاندارد DIN EN 12266-1

حفاظت از خوردگی : پوشش کامل با رنگ پودری اپوکسی الکترو استاتیک آبی (RAL 5005) مطابق استاندارد   DIN 30677-T2.

جنس مواد:

 بدنه و کلاهک: چدن خاکستری (GG25) برای PN10 و چدن داکتیل (GGG40) برای PN16

 زبانه: هسته چدن داکتیل (GGG40) با روکش EPDM

 محور: فولاد زنگ نزن (X20Cr13) یک راهه چپ گرد رولینگ شده مطابق استاندارد DIN 103

شیر کشویی زبانه فلزی گرافیتی

فشار کاری 10 بار

وظیفه:

قطع و وصل جریان

کاربرد:

آب ، فاضلاب و سایر مصارف مشابه صنعتی و ساختمانی

  • طراحی: طبق استاندارد DIN 3352-2
  • جنس بدنه و درپوش: چدن خاکستری (GG25(EN-JL1040
  • جنس رینگ آببندی بدنه و زبانه: برنز (Rg5 (UNS83600
  • جنس محور: فولاد زنگ نزن (X20Cr13 (1.4021
  • محافظت در برابر خوردگی: پوشش اپوکسی پودری

داخل و خارج رنگ: آبی (RAL 5005)

  • تست و بازرسی نهایی: طبق استاندارد EN12266-1
  • فاصله فلنج تا فلنج: طبق استاندارد EN558-1 (سری 14)

شیر کشویی زبانه فلزی رینگ استیل

  • فشار کاری 16 بار
  • وظیفه:
  • قطع و وصل جریان
  • کاربرد:
  • آب ، فاضلاب و سایر مصارف مشابه صنعتی و ساختمانی
    • طراحی: طبق استاندارد DIN 3352-2
    • جنس بدنه و درپوش: چدن داکتیل (GGG40 (EN- JS 1030
    • جنس رینگ آببندی بدنه و زبانه: برنز (g5 (UNS83600 و
  • فولاد زنگ نزن (X20Cr13 (1.4021 (طبق درخواست)
    • جنس محور: فولاد زنگ نزن (X20Cr13 (1.4021
    • محافظت در برابر خوردگی: پوشش اپوکسی پودری داخل و خارج (رنگ:آبی RAL5005)
    • تست و بازرسی نهایی: طبق استاندارد EN12266-1
    • فاصله فلنج تا فلنج: طبق استاندارد EN 558-1 (سری45)

شیر های دروازه ای یا کشویی

عمل اصلی شیر دروازه ای یا همان شیر کشویی (Gate Valve) در حقیقت قطع کامل و یا ایجاد ارتباط بین دو جریان سیال می باشد. این بدان معناست که این نوع شیرها یا بایستی کاملاً بسته باشند، یا کاملاً باز و در واقع به صورت نیمه باز نمی توان از آنها استفاده کرد.

همان طور که از نام این شیر مشخص است به کمک دروازه ای که در مسیر حرکت سیال قابل تغییر مکان دادن می باشد عمل می نماید؛ این دروازه به صورت عمودی در مسیر جریان حرکت کرده ودر موارد لزوم جریان را قطع و یا بر قرار می کند.

شیر کشویی در نمونه های مختلف و با اندازه های متفاوت موجود می باشد. در مورد شیرهای دروازه ای ذکر این نکته لازم است که همگی دارای اجزای یکسان می باشند که با توجه به مدل های مختلف از نظر نوع شرکت سازنده با یکدیگر تفاوت جزئی دارند ولی نکته ای را که بایستی بدان توجه نمود این است که بطور کلی تمامی شیرهای دروازه ای دارای مکانیزم یکسان بوده که فقط از لحاظ ساختمانی با یکدیگر تفاوت دارند.

در شیرهای دروازه ای معمولاً اتصال شیر و لوله به وسیله فلنج و پیچ و مهره بوده و برای جلوگیری از نشتی بین فلنج شیر و لوله، واشر آببندی (Gasket) گذارده می شود. قسمتی از شیر کشویی که در بالای بدنه قرار گرفته و به وسیله فلنج و پیچ و مهره به بدنه اتصال یافته، سرپوش فلزی (Bonnet) نامیده می شود و به منظور محکم شدن و جلوگیری از نشتی بین بدنه و سرپوش، واشر گذارده شده است. شیرهای کشویی بزرگ اصولاً باید قابلیت بسته شدن در حالت جریان کامل را داشته باشند ولی بعد از بسته شدن باید فشار توسط سامانه کنارگذر در طرفین شیر یکسان گردد و سپس اقدام به بازکردن شیر شود.

مشخصات شیر دروازه ای استاندارد

  • کشو نشیمن گاه شیر خیلی سریع و آسان قابل تعویض است.
  • یاتاقان های تعبیه شده باعث سهولت امر باز کردن و بستن شیر دروازه ای می شود.
  • با تعویض مرتب آببندها محور می تواند برای عبور سیال با حرارت تا حدود ۱۷۵ درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار گیرد.
  • به وسیله گریس کاری و روغن کاری از دریچه مخصوص، کشو و نشیمن گاه شیر کشویی می توانند در مقابل فشار بدنه مقاوم باشند.
  • به وسیله پین محور می توان از عیوب حاصل از گشتاور ناگهانی بر چرخ دستی جلوگیری نمود.

تقسیم بندی شیرهای کشویی از نظر مکانیزم عملکرد

الف- شیر کشویی با محور متحرک

با چرخاندن فلکه، محور و کشو با هم حرکت کرده و بالا و پایین می روند. محور این نوع شیرها در قسمت مجاور فلکه پیچ شده و قسمت پیچ شده در بوش محور قرار گرفته به طوری که پیچ های محور با پیچ های بوش درگیر هم می باشند. فلکه شیر با بوش محور یکپارچه ساخته شده به طوری که هنگام گردش فلکه، بوش محور نیز می گردد.

انتهای محور با کشوی شیر نیز یکپارچه ساخته شده به طوری که هنگام گردش فلکه کشوی شیر همراه محور به طرف بالا یا پایین حرکت می کند و در نتیجه موقعی که شیر در حالت کاملا باز باشد محور به اندازه طول کشو از فلکه بالاتر و بیرون قرار می گیرد.

در این نوع شیرها چون قسمت پیچ دار محور در صورت باز بودن شیر از فلکه بیرون می آید، با یک نگاه می توان متوجه شد که شیر باز و یا بسته است. ضمناً به علت بیرون آمدن ساقه احتیاج به مراقبت و حفاظت در مقابل ضربه خوردن و غیره را دارد. از مزایای این نوع شیر کشویی آن است که چون قسمت پیچ دار محور با آب درون شیر تماس نداشته لذا از خوردگی در امان خواهد بود.

ب- شیر کشویی با محور ثابت

محور این نوع شیرها در قسمت انتهایی پیچ شده و فلکه آن با محور شیر یک پارچه ساخته شده است. ضمناً به علت این که قسمت پیچ دار محور داخل بدنه شیر قرار دارد ضربه نخواهد دید.

شیرهای کشویی از نظر آببندی به انواع مختلف زیر تقسیم می شوند:

  • شیرهای کشویی گوه ای
  • شیرهای کشویی زبانه لاستیکی
  • شیرهای کشویی موازی
  • شیرهای کشویی چاقویی

از انواع یاد شده، شیرهای کشویی ردیف های ۱و ۲ بیشترین مصرف را در شبکه ها و خطوط انتقال آب دارند.

شیرهای کشویی ردیف ۳ بیشتر در مواردی که مواد معلق شن و ماسه زیاد بوده و یا سرعت عبور سیال زیاد باشد، مو رد استفاده قرار گرفته و ردیف ۴ عمدتاً در سامانه های فاضلاب استفاده می شود.

شیر دروازه ای موازی

شیر دروازه ای موازی (parallel gate valve) نوعی شیر کشویی است که قطعه متحرک آن را یک یا دو دیسک تشکیل داده است. دیسک شیرهای دروازه ای موازی از یک صفحه تخت تشکیل یافته است که سوراخی معادل قطر اسمی شیر در آن وجود دارد. در شرایط تمام باز این سوراخ در مقابل سوراخ های ورودی و خروجی بدنه شیر قرار می گیرد و مقطع عبور کامل را به وجود می آورد و در شرایط بسته شدن، دیسک شیر حرکت می کند تا قسمت بدون سوراخ شیر مقطع عبور آب را قطع کند، در این شیرها عمل آببندی اصلی توسط نشیمن های واقع در بدنه شیر انجام می شود. این نشیمن ها به دو صورت طر احی می شوند: یکی به صورت متحرک، بدین معنی که فشار آب باعث فشرده شدن نشیمن آببندی به سطح دیسک می شود و دوم به صورتی که درپشت نشیمن های آببندی کننده فنرهایی تعبیه می شود تا فشار ثابتی را به صورت دائم به سطح دیسک وارد کنند و عمل آببندی انجام شود. در این نوع شیر ها چون دیسک شیر به هیچ عنوان حالت لقی نداشته و در تمام مسیر حرکت خود با نشیمن های آببندی کننده در تماس است، بنابر این سیال را می توان با سرعت های زیاد از این نوع شیر عبور داد.

شیرهای دروازه ای موازی در سامانه های عادی صنعت آب مورد استفاده قرار نمی گیرند زیرا ابعاد بزرگ، وزن زیاد و قیمت بالایی دارند ولی در شرایطی که اجسام خارجی در خط لوله زیاد یا سرعت عبور آب بسیار بالا باشد، از آن ها استفاده می شود.

شرایط بهره برداری ممکن است محدودیت های زیر را در کاربرد شیرهای دروازه ای موازی به وجود آورد:

اگر فشار سیال کم باشد ممکن است که آب بندی شیر به خوبی صورت نپذیرد.

باز و بسته شدن مکرر این شیرها ممکن است باعث فرسودگی نشیمن آن ها شود. لذا شیر دروازه ای موازی در مواردی به کار می رود که شیر زیاد باز و بسته نمی شود.

موقعی که سیال دارای سرعت زیاد باشد، قطعات شل شده دیسک سر و صدای زیادی ایجاد می کنند.

کنترل دبی در این شیرها فقط در ۵۰ دصد مرحله انتهایی بسته شدن آن ها صورت می پذیرد. به این دلیل شیرهای دروازه ای موازی را برای قطع و وصل جریان به کار می برند.

شیر دروازه ای گوه ای

تفاوت شیر دروازه ای گوه ای (wedge gate valves) با شیر دروازه ای موازی در گوه دار بودن قطعه متحرک آن است. هدف از گوه دار کردن قطعه متحرک این شیرها، تأمین آببندی بیشتر در برابر فشارهای زیاد یا کم است. میزان آببندی شیر دروازه ای گوه ای با نشیمن فلزی بیشتر از شیر دروازه ای موازی با نشیمن فلزی است. البته آب بندی طرف بالادست شیر دروازه ای گوه ای با نشیمن فلزی به خوبی طرف پایین دست آن نیست. شیرهای دروازه ای گوه ای به دلیل شرایط مناسب نصب به صورت مدفون و در اندازه های تا قطر ۳۰۰ میلی متر، بیشتر در شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

نقطه ضعف اصلی شیرهای دروازه ای گوه ای آسیب پذیری شدید در مقابل اجسام سخت موجود و در خط لوله مانند ماسه است. مواد جامد معلق در نشیمن شیر دروازه ای گوه ای گیر می کنند و باعث اختلال در امر آببندی آن می شوند. البته این موضوع با انتخاب شیر دروازه ای گوه ای با نشیمن لاستیکی حل می شود. در نشیمن این نوع شیرها مقداری فضای خالی برای ته نشینی رسوبات و مواد جامد معلق در نظر گرفته شده است؛ البته این فضای خالی در شیر دروازه ای گوه ای با نشیمن لاستیکی/گوه ارتجاعی(شیرهای کشویی با زبانه لاستیکی) وجود ندارد.

شیر دروازه ای موازی و شیر دروازه ای  گوه ای

  • نمایی شماتیک از شیر دروازه ای موازی و شیر دروازه ای گوه ای
  • شیر دروازه ای گوه ای
  • شکلی شماتیک از شیر دروازه ای گوه ای

 شیر دروازه ای چاقویی

شیرهای دروازه ای چاقویی (knife gate valves) جزو شیرهای اصلی سامانه های فاضلاب هستند که در آنها دیسک از جنس فولاد ضد زنگ ساخته می شود و لبه پایینی آن نسبتاً تیز می باشد تا بتواند موادی مانند دوغاب الیاف شکل را قطع کند . برای آب بندی بهتر این نوع شیرها از آببند او-رینگ استفاده می شود.


  • علیرضا محمدشاه

لوله فولادی کربن استیل

علیرضا محمدشاه | دوشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۳:۱۶ ب.ظ

لوله های فولادی سیاه که به carbon steel شناخته می شوند و مخفف wcb یا cs به این آلیاژ اتلاق می شود همیشه در بین پیمانکاران خطوط گاز و نفت و همین طور پتروشیمی حکم شریان خون داشته اند. این لوله های سیاه و پر دردسر سالیان درازی است که در ایران تولید می شوند اما همچنان نمونه های وارداتی چینی و روسی نیز این این لوله در بازار ایران یافت می شود.

جدول وزن و ضخامت لوله های فولادی

قطر لوله (inch) قطر لوله (mm) ضخامت لوله (inch) ضخامت لوله (mm) وزن هر متر (kg)
1/8 6 0.049 1.24 0.28
1/8 6 0.068 1.73 0.36
1/8 6 0.095 2.41 0.47
1/4 8 0.065 1.65 0.49
1/4 8 0.088 2.24 0.63
1/4 8 0.119 3.02 0.80
3/8 10 0.065 1.65 0.63
3/8 10 0.091 2.31 0.84
3/8 10 0.126 3.20 1.10
1/2 15 0.065 1.65 0.80
1/2 15 0.083 2.11 1.00
1/2 15 0.109 2.77 1.27
1/2 15 0.147 3.73 1.62
1/2 15 0.188 4.78 1.95
1/2 15 0.294 7.47 2.55
قطر لوله (inch) قطر لوله (mm) ضخامت لوله (inch) ضخامت لوله (mm) وزن هر متر (kg)
3/4 20 0.065 1.65 1.02
3/4 20 0.083 2.11 1.28
3/4 20 0.113 2.87 1.68
3/4 20 0.154 3.91 2.19
3/4 20 0.219 5.56 2.89
3/4 20 0.308 7.82 3.63
1 25 0.065 1.65 1.29
1 25 0.109 2.77 2.09
1 25 0.133 3.38 2.50
1 25 0.179 4.55 3.23
1 25 0.25 6.35 4.23
1 25 0.358 9.09 5.45
قطر لوله (inch) قطر لوله (mm) ضخامت لوله (inch) ضخامت لوله (mm) وزن هر متر (kg)
1-1/4 32 0.065 1.65 1.65
1-1/4 32 0.109 2.77 2.69
1-1/4 32 0.140 3.56 3.38
1-1/4 32 0.191 4.85 4.46
1-1/4 32 0.250 6.35 5.60
1-1/4 32 0.382 9.70 7.76
1-1/2 40 0.065 1.65 1.90
1-1/2 40 0.109 2.77 3.10
1-1/2 40 0.145 3.68 4.05
1-1/2 40 0.200 5.08 5.40
1-1/2 40 0.281 7.14 7.23
1-1/2 40 0.400 10.16 9.54
2 50 0.065 1.65 2.39
2 50 0.109 2.77 3.93
2 50 0.154 3.91 5.44
2 50 0.218 5.54 7.47
2 50 0.344 8.74 11.11
2 50 0.436 11.07 13.44
قطر لوله (inch) قطر لوله (mm) ضخامت لوله (inch) ضخامت لوله (mm) وزن هر متر (kg)
2-1/2 65 0.083 2.11 3.68
2-1/2 65 0.120 3.05 5.26
2-1/2 65 0.203 5.16 8.62
2-1/2 65 0.276 7.01 11.4
2-1/2 65 0.375 9.53 14.9
2-1/2 65 0.552 14.02 20.37
3 80 0.083 2.11 4.51
3 80 0.120 3.05 6.45
3 80 0.216 5.49 11.27
3 80 0.300 7.62 15.25
3 80 0.438 11.13 21.31
3 80 0.600 15.24 27.65
3-1/2 90 0.083 2.11 5.17
3-1/2 90 0.120 3.05 7.40
3-1/2 90 0.226 5.74 13.56
3-1/2 90 0.318 8.08 18.6
3-1/2 90 0.636 16.15 34.01
قطر لوله (inch) قطر لوله (mm) ضخامت لوله (inch) ضخامت لوله (mm) وزن هر متر (kg)
4 100 0.083 2.11 5.83
4 100 0.120 3.05 8.35
4 100 0.237 6.02 16.06
4 100 0.337 8.56 22.29
4 100 0.438 11.13 28.28
4 100 0.531 13.49 33.50
4 100 0.674 17.12 40.99
5 125 0.109 2.77 9.45
5 125 0.134 3.40 11.56
5 125 0.258 6.55 21.76
5 125 0.375 9.53 30.93
5 125 0.500 12.70 40.24
5 125 0.625 15.88 49.05
5 125 0.750 19.05 57.37
قطر لوله (inch) قطر لوله (mm) ضخامت لوله (inch) ضخامت لوله (mm) وزن هر متر (kg)
6 150 0.109 2.77 11.29
6 150 0.134 3.40 13.82
6 150 0.280 7.11 28.23
6 150 0.432 10.97 42.52
6 150 0.562 14.27 54.16
6 150 0.719 18.26 67.49
6 150 0.864 21.95 79.12
8 200 0.109 2.77 14.75
8 200 0.148 3.76 19.94
8 200 0.250 6.35 33.28
8 200 0.277 7.04 36.76
8 200 0.322 8.18 42.49
8 200 0.406 10.31 53.04
8 200 0.500 12.70 64.58
8 200 0.594 15.09 75.83
8 200 0.719 18.26 90.35
8 200 0.812 20.62 100.84
8 200 0.875 22.23 107.78
8 200 0.906 23.01 111.16
قطر لوله (inch) قطر لوله (mm) ضخامت لوله (inch) ضخامت لوله (mm) وزن هر متر (kg)
10 250 0.134 3.40 22.61
10 250 0.165 4.19 27.83
10 250 0.250 6.35 41.73
10 250 0.307 7.80 50.96
10 250 0.365 9.27 60.24
10 250 0.500 12.70 81.47
10 250 0.594 15.09 95.89
10 250 0.719 18.26 114.64
10 250 0.844 21.44 132.89
10 250 1.000 25.40 154.97
10 250 1.125 28.58 172.10
12 300 0.156 3.96 31.22
12 300 0.180 4.57 36.02
12 300 0.250 6.35 49.68
12 300 0.330 8.38 65.14
12 300 0.375 9.53 73.76
12 300 0.406 10.31 79.65
12 300 0.500 12.70 97.36
12 300 0.562 14.27 108.87
12 300 0.688 17.48 131.90
12 300 0.844 21.44 159.72
12 300 1.000 25.40 186.76
12 300 1.125 28.58 207.86
12 300 1.312 33.32 238.52
قطر لوله (inch) قطر لوله (mm) ضخامت لوله (inch) ضخامت لوله (mm) وزن هر متر (kg)
14 350 0.188 4.78 41.27
14 350 0.250 6.35 54.63
14 350 0.312 7.92 67.88
14 350 0.375 9.53 81.21
14 350 0.438 11.13 94.41
14 350 0.500 12.70 107.29
14 350 0.594 15.09 126.58
14 350 0.750 19.05 157.95
14 350 0.938 23.83 194.74
14 350 1.094 27.79 224.58
14 350 1.250 31.75 253.32
14 350 1.406 35.71 281.43
16 400 0.188 4.78 47.25
16 400 0.250 6.35 62.58
16 400 0.312 7.92 77.79
16 400 0.375 9.53 93.13
16 400 0.500 12.70 123.18
16 400 0.656 16.66 159.99
16 400 0.844 21.44 203.31
16 400 1.031 26.20 245.29
16 400 1.219 30.96 286.38
16 400 1.438 36.53 332.83
16 400 1.594 40.49 364.99
قطر لوله (inch) قطر لوله (mm) ضخامت لوله (inch) ضخامت لوله (mm) وزن هر متر (kg)
18 450 0.188 4.78 53.22
18 450 0.250 6.35 70.53
18 450 0.312 7.92 87.72
18 450 0.375 9.53 105.06
18 450 0.438 11.13 122.26
18 450 0.500 12.70 139.08
18 450 0.562 14.27 155.78
18 450 0.750 19.05 205.63
18 450 0.938 23.83 254.37
18 450 1.156 29.36 309.50
18 450 1.375 34.93 363.34
18 450 1.562 39.67 408.11
18 450 1.781 45.24 459.13
20 500 0.218 5.54 68.55
20 500 0.250 6.35 78.48
20 500 0.375 9.53 116.98
20 500 0.500 12.70 154.97
20 500 0.594 15.09 183.22
20 500 0.812 20.62 247.65
20 500 1.031 26.19 310.85
20 500 1.281 32.54 381.14
20 500 1.500 38.10 441.07
20 500 1.750 44.45 507.63
20 500 1.969 50.01 564.30
قطر لوله (inch) قطر لوله (mm) ضخامت لوله (inch) ضخامت لوله (mm) وزن هر متر (kg)
24 600 0.250 6.35 94.37
24 600 0.375 9.53 140.82
24 600 0.500 12.70 186.76
24 600 0.562 14.27 209.37
24 600 0.688 17.48 254.92
24 600 0.969 24.61 354.72
24 600 1.219 30.96 441.39
24 600 1.531 38.89 546.77
24 600 1.812 46.02 639.04
24 600 2.062 52.37 718.97
24 600 2.344 59.54 806.83
30 750 0.312 7.92 147.23
30 750 0.375 9.53 176.58
30 750 0.500 12.70 234.44
30 750 0.625 15.88 291.82
36 900 0.312 7.92 176.98
36 900 0.375 9.53 212.34
36 900 0.500 12.70 282.13

  • علیرضا محمدشاه

لوله پوش فیت فاضلابی

علیرضا محمدشاه | پنجشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۱:۳۶ ب.ظ

پوش فیت

نانواستیل تامین کننده لوله و اتصالات پلی پروپیلن پوش فیت از سایز 40 الی 160 میلی متر می باشد همچنین این عامل فروش عاملیت پخش محصولات کارخانجات پوش فیت نیک بسپار، پوش فیت نیوفلکس، پوش فیت پلی ران می باشد.

لوله فاضلابی پوش فیت  Push fit

پوش فیت Push fit سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی است که هریک از اتصالات و لوله ها در یک سو دارای سوکتی می باشد. که در آن یک حلقه آب بندی جای دارد و می توان انتهای بدون سوکت آن را به راحتی و با اندکی فشار به درون سکوت لوله و یا اتصال بعدی وارد نمود. با توجه به ماهیت وصل شدن قطعات به یکدیگر این سیستم پوش فیت Push Fitنامیده شده.

پوش فیت سیستم جدید فاضلاب ساختمانی است که فاقد محدودیت های اجرائی و کاربردی سیستم های قبلی بوده و در عین حال دارای امتیازات جدیدی است که برای اولین بار یک شرکت انگلیسی موفق گردید چنین سیستمی را طراحی و تولید نماید.

سیستم پوش فیت را این روزها دست اندرکاران و خبرگان امور ساختمانی در سراسر کشور تائید میکنند و در پروژه‌های ساختمانی بکار میبرند. دلیل این مقبولیت و پذیرش عمومی ویژگیهایست که این محصول پوش فیت)را منحصر بفرد ساخته است.

مواد اولیه پوش فیت

در میان پلیمرها ماده ی پلی پروپلین PP با ساختار n CH3 CH – CHبا توجه به گستردگی ویژگیهایش به حدی تنوع و انتخاب را در اختیار می گذارد که هر ماده پلاستیکی دیگر فاقد آن است ، که در نتیجه بسیاری از راه حل ها و کاربردها در صنعت را می توان به استفاده از این ماده به تنهایی نسبت داد. نا تا .F.J.Nattaدانشمند ایتالیایی در 1955 پلی پروپیلن را با آرایش فضایی ویژه steropecificکشف کرد. ناتا این ماده را که آرایش منظمی داشت پلی پروپیلن ایزوتکتیک isotacticنامید ولی هنگام آزمایش با کاتالیزورهای نوع زیگلر Zieglertype تیتانیوم موجود در Tcl4 + AL C2H5را با تیتانیوم تری کلراید که کاتالیزوری با آرایش فضایی ویژه است تعویض نمود که این عمل منجر به تولید تجاری پلی پروپیلن با ساختار CH3 CH – CHگردید.

پلی پروپیلن جزء مهمترین گرمانرم ها و سومین پلاستیک پر مصرف در جهان است که از سرعت رشد قابل توجه در فرآیند پلیمریزاسیون برخوردار بوده . این پلیمر دارای مقاومت شیمیایی زیاد در مقابل تنش های ترک زا حتی در درجه حرارتهای بالا می باشد. جرم مولکولی پلیمر اثر بسیاری روی فرآیند و خواص آن دارد. افزایش طول زنجیر جرم مولکولی ممکن است منحنی نقطه ذوب ویسکوزیته مذاب ، خزش و مقاومت تنشی را افزایش دهد.

ویژگیهای سیستم پوش فیت Push fit

  • عمر مفید طولانی به دلیل مقاوم بودن لوله ، اتصالات و حلقه های آب بندی در برابر ضربه، تنش های مکانیکی و حرارتی و مواد شیمیایی
  • سرعت و سهولت بسیار زیاد درامر نصب واجرا و در نتیجه صرفه جویی در وقت و هزینه های نگه داری و تعمیرات می شود .
  • عدم تحمیل بارهای اضافی به ساختمان به دلیل کمی وزن و نبود نیاز به تقویت بخش های پذیرنده بار در ساختمان ، ایمنی در شرایط آتش سوزی به دلیل دارا بودن ویژگی Flame Rerardant منطبق با استاندارد DIN 4102-B1
  • عدم نیاز به چسب ، جوش دادن و نظائر آن و کاسته شدن از هزینه های اجرایی
  • آب بندی پایدار و قابل اعتماد حتی در شرایط نشست ساختمان و لرزش های غیر مخرب به دلیل خصوصیات فیزیکی اجزای متشکله سیستم
  • قابلیت انطباق و متصل نمودن اجزاء سیستم به لوله و اتصاات سایر سیستم های قدیمی اعم از پلیمری و آلیاژی

سیستم پوش فیت

  • امکان اجرای سریع و ساده سیستم و نت به صورت کامل و افزودن هرچه بیشتر به عمر مفید سیستم
  • بهره گیری از پیشرفته ترین تکنولوژی روز جهان
  • طراحی و ساخت ابزار و تجهیزات مناسب برای آسان و مطمئن نمودن فرایند نصب و اجرا
  • افزون برموارد فوق ، تنوع ابعادی از نظر قطر لوله و اتصالات 40 تا 160 میلی متریزوایا 15، 30، 45،67و 87 درجهو طول لوله ها 300 تا 3000 میلیمترو وجود یک یا دو سوکت در لوله ها در عمل ، امور مربوط به طراحی و همچنین اجرا را بسیار ساده و انعطاف پذیر می سازد.

انواع سیستم پوش فیت

سیستم پوش فیت دارای دو مدل کلی ذیل میباشد :

  • پوش فیت معمولیPushfit
  • پوش فیت بی صداPushfit true Silent

که هرکدام را جداگانه دارای مشخصات فنی و روش نصب منحصر بفردی میباشد که توضیحات آن را میتوانید با کلیک بر روی نام هرکدام مشاهده نمائید.

ویژگی های لوله PP فاضلابی اورینگی Push-Fit PP Pipe

  • مقاوم در برابر فاضلاب سرد و گرم داخل و خارج ساختمان در مقایسه با لوله PVC و لوله PE
  • مقاوم در برابر خوردگی ، پوسیدگی ، زنگ زدگی و اکسیداسیون در مقایسه با لوله فلزی و لوله آزبست
  • طول عمر 50 تا 100 ساله هم برای لوله و اتصالات و هم برای واشر آب بندی
  • انعطاف پذیری زیاد در مقایسه با لوله چدنی و لوله آزبست بویژه در اتصالات هنگام حرکتهای زمین و ساختمان
  • مقاومت حرارتی زیاد در مقایسه با لوله های پلیکا و لوله PE
  • مقاومت شیمیایی بالا خاصه در مقابل اسید سولفوریک بیوارگانیک موجود در فاضلاب ها در مقایسه با لوله آزبست
  • مقاوم در برابر یخ زدگی و ضربه در مقایسه با لوله PVC لوله آزبست
  • سرعت و آسانی نصب در مقایسه با لوله پلی اتیلن و لوله آزبست و چدنی
  • سبکی و آسانی حمل ونقل در مقایسه با لوله آزبست و لوله چدنی
  • مقاومت در انتقال صدا و مهار آلودگی صوتی در مقایسه با انواع لوله ها
  • بیمه نامه 10 ساله در مقایسه با انواع لوله ها
  • دوست محیط زیست در مقایسه با لوله PVC و لوله آزبست و لوله چدنی
  • سطح صیقلی و با حداقل رسوب در مقایسه با لوله چدنی و لوله آزبست
  • اصطحلاک و زبری ناچیز و هیدرولیک بهینه در مقایسه با لوله چدنی و لوله آزبست

کاربردهای لوله های پوش فیت

  • انتقال فاضلاب سبک و سنگین روی زمین ، زیر سطح ، زیر خاک ، داخل و خارج ساختمان
  • انتقال آب باران و آبهای سطحی
  • هواکش فاضلاب
  • انتقال مواد شیمیایی باید با هماهنگی شرکت آریا کاوان صورت پذیرد )
  • انتقال پسابهای شیمیایی باید با هماهنگی شرکت آریا کاوان صورت پذیرد )
  • انشعابات فاضلاب شهری

پوش فیت برای چه کاربردی مفید نیست

  • عبور مواد نفتی
  • عبور سیال با دمای بیش از 95 درجه سانتیگراد
  • انتقال مواد یا پساب شیمیایی در صورتی که با شرکت آریا کاوان هماهنگی صورت نپذیرد
  • عبور سیال تحت فشار

سیستم فاضلابی پوش فیت از لوله و اتصالاتی تشکیل می شوند که از یک سو دارای سوکت سرکاسهمی باشد. که در آن یک حلقه اورینگآب بندی جای دارد که غالبا ساخت شرکت های معتبر آلمانی است، زیرا اورینگ در سیستم فاضلابی پوش فیت از اهمیت و تاثیر بسزایی برخوردار است. و سر مخالف آن  بدون سوکت می باشد که به صورت نر و ماده و با اندکی فشار به درون سکوت لوله و یا اتصال بعدی فیت می شوند. با توجه به ماهیت وصل شدن قطعات به یکدیگر یعنی پوش کردن و فیت شدن، این سیستم را پوش فیت push fitنامیده اند.

لوله پوش فیت پلی ران پلیران

نانواستیل نمایندگی فروش لوله بر لوله پوش فیت در سراسر کشور می باشد جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با دفترفروش تماس حاصل فرمایید

لوله پوش فیت پلی ران پلیران پوش فیت پلی ران – پوش فیت سوپر درین – پوش فیت spk - پوش فیت هاکان – پوش فیت فیرات – پوش فیت نیک بسپار – پوش فیت نیو فلکس - لوله پوش فیت – اتصالات پوش فیت – لوله سایلنت پوش فیت – true silentاتصالات سایلنت پوش فیت

لوله یکسر سوکت – لوله دوسر سوکت – لوله بر پوش فیت – کنیک کن پوش فیت – ابزار پوش فیت – لوله بر چند منظوره – استاپر – آچار تسمه ای – اکسپندر- کیف ابزار – بست پوش فیت – عصایی پشت بام – لوله بی صدا پوش فیت – اتصالات بی صدا

پلی پرو پیلن مورد استفاده در تولید پوش فیت پلی ران هرگز  دستخوش  پوسیدگی نشده واز پایداری بسیار زیادی دربرابرمواد شیمیایی موجود در فاضلاب ها  برخوردار است به نحوی که Ph های 2 الی 12 را به راحتی تحمل نموده وبا الزامات استاندارد های DiN6929و DIN16934 مطابقت دارد.حلقه های آبندی واشر آب بندیبه کار رفته  ولوله های پوش فیت هم مانند فرایند های ساخت , نصب واجرای ان طابع اصول و قواعد شناخته شده ای است و دارای استاندارد EN1451-6 میباشد .لوله و اتصالات پوش فیت پلی ران به دو صورت تک لایه وسه لایه silentبی صدا تولید می شود .

  • علیرضا محمدشاه

لرزه گیر فلسور پارس

علیرضا محمدشاه | چهارشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۳۳ ب.ظ

لره گیر فلکسور پارس یکی از مشهور ترین و قدیمی ترین برند های تولید کننده ارتعاش گیر در ایران است که انصافا از کیفیت بالای تولید هم برخوردار است. این شرکت از مجموعه شرکت هایی است که اجناس تولیدی خود را به کشور های مختلف صادر می کند. این محصول از جمله تولیدات درجه یک ایران به شمار می رود که البته شامل دسته های مختلفی نیز هست.

لرزه گیر لاستیکی

لرزه گیر هایی که به صورت مهار دار یا بدون مهار تولید می شوند و میانه آنها یک لاستیک است و علاوه بر خاصیت ارتجاعی کوتاهی که دارند هزینه آنها نیز پایین تر از نمونه های فلزی است. این لرزه گیر های تقریبا برای همه نوع سیالی مناسب هستند و نمونه های کوچک آنها بیش تر در موتورخانه ها و تاسیسات ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

لرزه گیر آکاردئونی فلزی

این مدل ارتعاش گیر به دلیل اتصالات فلزی و قوی تری که دارد برای شرایطی که سیال فشار بالایی دارد و یا اینکه دمای سیال بالاست بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. یک لرزه گیر آکاردئونی باید طول مشخص داشته باشد و اندازه کشش آن وابسته به نوع فلز و طول ارتجاع این محصول است. از این محصول برای سیالاتی مانند روغن نیز استفاده می شود.

فروش لرزه گیر های فلکسور پارس

نانواستیل یکی از توزیع کنندگان این محصول از برند فلکسور است که سالهاست این برند را به عنوان یک محصول با استاندارد های بالا و کیفیت و آنالیز های روز دنیا به مشتریان خود پیشنهاد می کنیم. علاوه بر محصول با کیفیت این شرکت خدمات پس از فروش منصفانه ای نیز ارائه می دهد. برای دریافت اطلاعات در مورد این لرزه گیر ها با ما در تماس باشید

  • علیرضا محمدشاه

شیر پروانه‌ای Butterfly valve

علیرضا محمدشاه | يكشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۵:۳۷ ب.ظ

شیر پروانه‌ای به انگلیسی: Butterfly valve گونه‌ای از شیرهای صنعتی است که در آن از یک دیسک دایره‌ای یا مستطیلی که امکان چرخش حول محور خود را دارد، جهت کنترل یا انسداد مسیر جریان سیال استفاده می‌شود.این نوع از شیرها نسبت به دیگر انواع شیر از وزن کمتر برخوردار بوده و در عین حال ارزان تر می‌باشد.

طراحی شیر های پروانه ای

سوراخکاری آنها مطابق استاندارد  ANSI B16.5 CLASS 150 تا فشار25 bar باشند . از کلاس300 به بالا طبق سفارش پروانه در موقعیت باز , کاملا" در وسط قرار  می گیرد و بهترین شرایط را برای عبور جریان با کمترین افت فشار فراهم میکند .  آبندی مطمئنی را از هر دو جهت تامین می کند .

سایز :

  • 2 الی 24 اینچ با عملکرد گیربکسی
  • 2 الی 24 اینچ با عملکرد اهرمی

پوشش بدنه شیر های ایرانی

داخل و خارج بدنه بوسیله رنگ پودری با روش الکترواستاتیک پوشیده شده است .

گستره کاربرد  شیر پروانه ای

در صورتی که سیالات مایع تا دمای 200 درجه باشد می توانید از این شیرها استفاده نمایید. در سایر موارد خواهشمند است شرایط کاری ,نوع, سرعت و دمای کاری سیال را با شرکت پترو صنعت عادل در میان بگذارید .

مزایای محصولات ایرانی

  • ضخامت کم شیر که مطابق با استاندارد ANSI B16.5
  • شیرهایی با وزن کم و ابعاد کوچک بوجود آورده که مشکلات نصب,انبار داری, و حمل و نقل را به حداقل می رساند .
  • امکان نصب شیر در تمامی حالتها عمودی,افقی,مایل و.... وجود دارد .
  • از هر دو سمت عمل آبندی به خوبی انجام می گیرد .
  • برای نصب به منظور قطع و وصل و همچنین کنترل جریان سیال مناسب است .
  • افت فشار اندکی را موجب می شود .
  • سیستم عملکرد دستی یا گیربکسی و یا سیستم پنوماتیک به راحتی برای شرکت مقدور و حتی برای مصرف کننده قابل تعویض می باشد.

معرفی شیرهای پروانه ای فلنچ دار و ویفری

یکی دیگر ازانواع شیرهای مورد استفاده در صنعت آب، شیر پروانه ای به انگلیسی Butterfly Valves  است که دارای ساختمانی ساده و بهترین نوع شیر برای جریان های زیاد است. امروزه شیرهای پروانه ای به سبب سبکی وزن، اندازه کوچک و فشرده، راندمان بالا و قیمت ارزان نسبت به بقیه انواع شیرآلات صنعت آب،  محبوبیت زیادی در سیستم های آبرسانی دارند. تولید و استفاده از شیرهای پروان های به سبب ساختار ساده و متراکم دارای توجیه اقتصادی مناسبی است.

از شیرهای پروانه ای می توان برای کنترل و یا قطع و وصل جریان استفاده نمود. با یک طرح خوب برای دیسک آنها، می توان ظرفیت شیر پروان های را تا حد یک شیر کشویی در حالت کاملا باز افزایش داد. در سازه این شیرها  از جنس های متنوع و مختلفی استفاده می کنند. همچنین شیرهای پروانه ای تقریباً با هر نوع سیالی سازگاری دارند.

* به نوعی از شیرهای پروانه ای که فاقد فلنچ هستند، شیر پروانه ای ویفری Wafer گفته می شود.

نحوه کار و عملکرد شیرهای پروانه ای

بند آور شیر پروانه ای به صورت صفحه دایره ای شکل است که ازبالا به ساقه و دسته شیر متصل است  واز پائین بوسیله یک پاشنه به بدنه شیر وصل شده است. به طوری که بند آور  می تواند حول این پاشنه حرکت کرده وجریان سیال عبوری از شیر پروانه ای را قطع کرده و یا از شیر عبور دهد.

هنگامی که بند آور شیر پروانه ای موازی جریان قرار می گیرد، حداکثر مقدار سیال از شیر عبور می کند. بهره برداری از شیرهای پروانه ای بزرگ بوسیله نیروی برق و استفاده از چرخ دنده ها و یا هیدرولیک صورت می گیرد. به این گونه شیرهای، شیر با عملگر برقی یا پنوماتیکی گفته می شود.

بر حسب چگونگی آببندی، این شیرها تحت شرایط دما و فشار بسیار وسیعی قابل استفاده می باشند. از این شیرها درزوایای ۱۵ تا ۷۰ درجه برای کنترل مقدار جریان می توان استفاده نمود. به سبب نوع حرکت دیسک در شیرهای پروانه ای و حرکت پاک کنندگی آن، از این شیرها در سامانه های انتقال سیالات کثیف و حاوی ذرات معلق نیز استفاده می شود.

  • شیر پروانه ای فنچ دار
  • تصویر شیر پروانه ای فنچ دار
  • شرایط استفاده و بهره بردای از شیرهای پروانه ای

در هنگام استفاده از شیرهای پروانه ای به عنوان کنترل کننده جریان باید مراقب شرایط بروز کاویتاسیون بود. همچنین اگر هنگام بستن شیر با سرعت زیاد بسته شود، پدیده ضربه قوچ می تواند در سیستم ایجاد گردد. کاویتاسیون حاصل اختلاف فشار در دو سوی شیر می باشد و باید متوجه بود که در حالت نبودن شبکه در پایین دست، اختلاف فشار دو سوی شیر بیشتر از حالت وجود سیستم لوله کشی در پایین دست است. مهمترین اثر کاویتاسیون کاهش مقدار جریان و ضریب جریان می باشد. علاوه بر این موضوع کاویتاسیون موجب کاهش شدید طول عمر شیر و حتی لوله کشی پایین دست خواهد گردید.

دیاگرام اجزای شیر پروانه ای

یکی از موضوعات مهم در شیرهای پروانه ای سایز بزرگ، مقدار افت فشار کم ایجاد شده توسط شیر در حالت کاملاً باز است. این افت فشار در حالت کاملاً باز آنچنان کم است که در مقایسه با افت فشار ایجاد شده در شبکه لوله کشی، معمولاً از آن صرف نظر می گردد.

نحوه عبور جریان از شیرهای پروانه ای

با توجه به اینکه بیشترین جریان در شیر پروانه ای زمانی می افتد که بندآور حالت موازی نسبت به جریان داشته باشد لازم است که بدانیم در زوایای مختلفی که بند آور با جریان می سازد مقدار جریان عبوری از شیر چه مقدار خواهد بود. در جدول زیر برحسب سایز شیر پروانه ای و مقدار زاویه ای که بندآور با جریان می سازد مقدار جریان عبوری از شیر نشان داده شده است. ۹۰ درجه هنگامی است که بندآور شیر پروانه ای کاملاً باز است و ۰ درجه هنگامی است که شیر کاملاً بسته است.

شیر پروانه ای با حرکت چرخشی برای قطع و وصل کردن جریان و همچنین تنظیم جریان مورد استفاده قرار می گیرد. شیر پروانه ای دارای عملکرد آسان و سریع می باشند چون 90 درجه چرخش  دستگیره ، مجرابند را از حالت کاملاً بسته به حالت کاملاً باز تغییر وضعیت می دهد . شیرهای پروانه ای بزرگتر دارای عملگرهایی مختلفی بصورت دستی،پنوماتیک،وهیدرولیک می باشد. این شیرها مزیتهای فراوانی نسبت به سایر شیرها دارند. خصوصاً  در سایزهای بزرگ از این نمونه شیرها استفاده می گردد.

این شیر بر روی خطوط انتقال گاز و مایع در فشار های کم و جریان های Slurry مورد استفاده قرار می گیرد .استفاده از این شیر در فشارهای بالا به دلیل نشتی توصیه نمی شود.

     شیر پروانه ای در سایزهای مختلف 2/1-1 الی 200 اینچ ساخته و تعمیرات آنها ساده است ولی باید مرتب گریسکاری شود. در بعضی از مواقع و در موارد خاص بوسیله فلکه دستی که به میله گرداننده صفحه وصل می باشد و مکانیزم آن در یک جعبه چرخ دنده قرار دارد مجهز می کنند تا چنانچه اگر گرداننده اصلی که هوا یا هیدرولیک باشد از کار بیفتد ، بتواند با آزاد کردن آن از دنده با اهرم یا فلکه دستی مجرابند را در هر حالت که باشد نگه داشت .

     ویژگی دیگر این شیرها به حداکثر رساندن سرعت جریان سیال در حداقل زمان و حرکت شیر می باشد. مخصوصاً در مورد کنترل فشار سیالات در مخازن یا برج های تحت فشار ، همچنین این نوع شیرها در حجم زیاد انتقال سیالات مورد استفاده قرار می گیرد.

 از مزایای شیر پروانه ای سبکی وزن ، ارزانی قیمت ، نداشتن قطعات لغزنده و کشویی ، قابلیت کنترل ، ساخت صفحه دیسک از موارد مختلف فلزی و غیر فلزی می باشد. و از دیگر مزایای این شیرها نداشتن محفظه ای برای به دام انداختن سیال و در نتیجه جلوگیری از خوردگی می توان اشاره کرد.عمل آب بندی در شیرهای پروانه ای بصورت Metal-Soft Seat می باشد

نمونه ای از شیر های پروانه ای

  • شیر پروانه‌ای نوع ویفری
  • فشارکاری 10/16 بار
  • وظیفه:
  • قطع و وصل و تنظیم جریان فشار ، دبی
  • کاربرد:
  • آب ، فاضلاب و سایر مصارف مشابه صنعتی و ساختمانی
  • جنس بدنه و زبانه: چدن داکتیل GGG40 EN-JS 1030
  • لاینینگ داخل بدنه از جنس EPDM
  • جنس محور: فولاد زنگ نزن X20Cr13 4021
  • محافظت در برابر خوردگی: پوشش اپوکسی پودری
  • داخل و خارج رنگ: آبی RAL 5005
  • تست و بازرسی نهایی: طبق استانداردEN12266 -1
  • فاصله فلنج تا فلنج: طبق استاندارد EN 558-1 سری F20
  • در صورت درخواست:
  • عملگر برقی/ نیوماتیکی
  • گیربکس
  • لاینینگ بدنه از جنس NBR

شیرهای پروانه ای بدون فلنج  ویفری ابعاد و اندازه های شیرهای ویفری

 PN ، فشار :  6  ، 10 و  16 اتمسفر بار

سایز:  DN 50_DN 600 از سایز 2 اینچ تا ...

50 ، 65 ، 80 ، 100 ، 125 ، 150 ، 200 ، 250 ، 300 ، 350 ، 400 ، 500 ، 600 و ... میلیمتر

پنجاه ، شصت و پنج ، هشتاد ، صد ، صد و بیست و پنج ، صد و پنجاه ، دویست ، دویست و پنجاه ، سیصد ، چهارصد و ... میلی متر

ابعاد فلنج های اتصال مطابق با استاندارد : DIN EN  1092 _1DIN 2501

طول شیر مطابق  با استاندارد:  DIN EN 558  series 20 DIN 3202 P3 K1 ISO 5752_series

مشخصات شیر ویفری

این شیر برای نصب بین فلنج هایی مناسب است که سوراخکاری آنها مطابق استاندادDIN EN 1092_1 بوده و فشار کاری سیستم تا فشار 16bar یا ANSI CLASS_150 باشند . طراحی این شیر به گونه ای است پروانه در موقعیت باز کاملا  باز قرار میگیرد  و بهترین شرایط را برای عبور جریان با کمترین افت فشار فراهم می کند . لاستیک آببندی با فرم U داخل و دو طرف بدنه قرار گرفته و قابل تعویض است  و آببندی مطمئنی را از هر دو سمت پروانه تامین می کند . مدل لاگ نیز جهت نصب در انتهای خط با مشخصات فوق قابل عرضه است .

توجه :  این شیرها احتیاج به واشر آببندی گسکت ندارد و استفاده از واشر آببندی عملکرد شیر را مختل می نماید.

مزایای شیر پروانه ای بدون فلنچ میراب

  • افت فشار اندکی را موجب میشود.
  • آببندی از هر دو سمت پروانه به خوبی انجام می گیرد.
  • لاستیک آببندی داخل بدنه به آسانی قابل استفاده می باشد .
  • امکان نصب شیر در تمامی حالت ها  عمودی افقی مایل  وجود دارد.
  • به منظور قطع و وصل و همچنین کنترل جریان سیال مناسب است .
  • ضخامت کم شیر که مطابق با استاندارد ISO 5752  سری 20 میباشد شیرهایی با وزن کم و ابعاد و ابعاد کوچک  بوجود آورده  که مشکلات  نصب  انبار داری و حمل و نقل را به حداقل  می رساند .
  • مقطع U شکل لاستیک آببندی داخل بدنه شیر نیاز به واشر آببندی  بین شیر و فلنج های مقابل را مرتفع می کند و موجب عایق نمودن سیال  از بدنه  شیر میگردد.

گستره کاربرد شیر ویفری:

از این شیر به منظور قطع  وصل یا کنترل جریان سیال استفاده می گردد. در صورتیکه سیال آب باشد تا دمای  80 درجه سانتی گراد و سرعت عبوری حداکثر باشد می توانید از این شیرها استفاده نمایید لاستیک آببندی EPDM  در سایر موارد لازم است شرایط کاری نوع فشار  ودمای سیال را با شرکت میراب در میان بگذارید.

استفاده از این شیرها برای آب سرد ، آب گرم ، اسیدها و بازها و خطوط هوا و بسیاری دیگر از سیالات مناسب است.نتیجتا برای جایگزینی برخی شیرهای استیل و نیز برخی شیرهایی که به تعداد زیاد نیاز به تعویض قطعه یدکی دارند جایگزین مناسبی است.

شیر پروانه ای ویفری میراب برای موتورخانه های خانگی و صنعتی در سایزهای مختلف از 2 اینچ به بالا و در خطوط آب گرم و سرد مناسب است و پیشنهاد میگردد. برای خطوط آب گرم لاستیک شیرها از نوع EPDM  توصیه میشود . لازم به ذکر است که استفاده از این شیرها به جای شیرهای کشویی در موتوخانه ها موجب کاهش اندازه موتورخانه و نیز کاهش هزینه ها میگردد.

1.      سرویس و نگهداری ویفری میراب

  1. شیر پروانه ای ویفری میراب نیاز به هیچگونه سرویس و نگهداری در طول مدت بهره برداری ندارد و در صورت بروز هر گونه اشکال در سیستم آببندی و عملکرد شیر سریعا با قسمت خدمات پس از فروش این شرکت تماس بگیرید تا متخصصین شرکت جهت رفع عیب به محل اعزام شوند.
  2. در موقع انبارداری طولانی مدت شیر را در حالت کاملا باز قرار دهید دسته را در خلاف جهت عقربه ساعت تا آخر بچرخانید و شیر را به صورت ایستاده نگهداری کنید تا از برخورد نور شدید و اشعه ماورا بنفش به قسمت لاستیکی شیر جلوگیری شود.
  3. تامین قطعات یدکی این شیرها ممکن است و در صورت بروز مشکلات و خرابی میتوانید لاستیک آببندی مناسب و اورجینال شرکتی ، دسته اهرمی ، شفت کوتاه ، دیسک و نیز دیگر قطعات یدکی را از طریق همین وب سایت تهیه کنید و طبق دستورالعمل تعویض نمایید.

مکانیزم درونی شیر پروانه ای بی فلنچ میراب

با چرخش دسته در جهت عقربه ساعت ، پروانه که به محور متصل شده در موقعیت باز ، کاملا در وسط قرار میگیرد و بهترین شرایط را برای عبور جریان با کمترین افت فشار فراهم میکند و با حرکت دسته در جهت خلاف عقربه ساعت پروانه در موقعیت بسته قرار میگیرد و یک آببندی کامل را ایجاد میکند.

دستور العمل نگهداری ، نصب و بهره برداری شیرهای پروانه ای فلنجدار آئوما شرکت میراب

شیر پروانه ای فلنج دار

 الف - لطفاً نکات ذیل را برای نگهداری در انبار رعایت فرمائید :

  • شیرها قبل از نصب ، حتی الامکان در بسته بندی کارخانه نگهداری شود .
  • شیرها در محل خشک و دور از تابش خورشید و عاری از گرد و غبار نگهداری شود .
  • در صورتیکه شیر بیش از مدت 2 سال در انبار نگهداری شده باشد، لازم است مجدداً تست و کنترل شود .

 ب- لطفاً نکات ذیل را قبل از نصب رعایت فرمائید :

  1. از تمیز بودن سطح فلنجها ، لاستیک آب بندی ، نشیمنگاه و بدنه شیر اطمینان کامل حاصل فرمائید .
  2. به علت احتمال شل شدن پیچهای محل اتصال عملگر به شیر در موقع حمل و جابجایی شیر در صورت نصب عملگر برقی یا بادی  از محکم بودن آنها اطمینان حاصل فرمائید .
  3. قبل از نصب شیر در محل ، توصیه می شود چندبار شیر را باز و بسته نموده و از عملکرد آن مطمئن گردید ، چنانچه برای بسته شدن کامل پروانه احتیاج به نیروی زیادی باشد و لاستیک آب بندی نتواند در وسط رینگ آب بندی قرار گیرد باید از اعمال نیروی زیاد خودداری و نسبت به تنظیم مجدد لاستیک آب بندی طبق دستورالعمل کارخانه اقدام نمود . در غیر اینصورت احتمال پاره گی لاستیک آب بندی و صدمه به قطعات گیربکس وجود دارد .
  4. پس از انجام کنترل عملکرد و قبل از اقدام به نصب شیر پروانه ای باید از خم بودن صحیح ضامن خار نگهدار محور دیسک اطمینان حاصل نمود این ضامن از باز شدن پیچ و خارج شدن خار جلوگیری می نماید و شیر را در وضعیت بسته قرار می دهد .
  5. برای نصب شیرهای سایز بزرگ و شیرهای با فشار کاری 25 اتمسفر و بیشتر ، بمنظور سهولت در باز و بسته نمودن شیر و جلوگیری از صدمه به قطعات گیربکس استفاده از سیستم بای پاس ضروری است .

 ج - لطفاً نکات ذیل را هنگام نصب شیر رعایت فرمائید :

  1. شیر باید به دقت به محل مورد نظر حمل و از تماس یا برخورد آن با سایر متعلقات لوله و دیواره های مجاور محل نصب جلوگیری شود. در صورت صدمه دیدن پوشش رنگ سطوح خارجی و داخلی شیر ، باید نسبت به لکه گیری آن اقدام نمود .
  2. برای بلند کردن و حمل و نقل شیرها بمنظور جلوگیری از وارد شدن صدمه به شیر و پوشش آن ، از طنابهای پلی استر ، کنف و یا تسمه های نخی استفاده شود . دقت نمایید استحکام طناب بکار رفته متناسب با وزن شیر باشد . طنابها و تسمه های مورد استفاده باید به اندازه کافی بلند بوده و هنگام بلند نمودن شیر بدور بدنه بین دو فلنج بزرگ قرار گیرد. هرگز نباید از سوراخهای فل ، فلکه و پوسته گیربکس و یا عملگر برقی یا بادی برای بند نمودن شیر استفاده کرد .
  3. شیرهای پروانه ای در کارخانه از دو طرف تست شده و آب بندی می باشند . توصیه می شود برای آب بندی مطئمن تر شیر بنوعی در خط نصب شود تا فشار بیشتر در طرفی که برجستگی محل شفت های روی پروانه دیده می شود ، اعمال شود .
  4. وجود ذرات و اشیاء خارجی در داخل شیر پروانه ای می تواند موجب وارد نمودن خسارت به لاستیک آب بندی شیر گردد . بنابراین قبلاً از تمیز بودن داخل شیر و لوله هایی که قرار است به شیر متصل گردد، اطمینان حاصل نمائید .
  5. با توجه به اینکه استفاده از اتصالات قابل پیاده کردن، نصب و جدا کردن شیرها را در خطوط لوله آسان می نماید، پیشنهاد می شود قبل و یا بعد از هر شیر در صورت امکان از این اتصالات استفاده شود .
  6. باید از هم محور بودن فلنجهای لوله که شیر بین آنها نصب می گردد همچنین از در امتداد و موازی بودن آنها اطمینان حاصل گردد
  7. تعویض و تنظیم لاستیک آب بندی شیرهای پروانه ای در صورت نیاز از سایز 900 به بالا ، می تواند در حالت نصب شیر صورت گیرد برای این منظور باید امکان دسترسی به سمتی که روبند و لاستیک آب بندی قرار دارد وجود داشته باشد . برای تنظیم و تعویض لاستیک آب بندی شیرهای پروانه ای کوچکتر از 900 میلیمتر ، شیرها را باید از خط لوله خارج نمود .
  8. شیر باید به گونه ای بین دو قسمت خط لوله متصل گردد که هیچ گونه تنش از خط لوله به شیر وارد نگردد . از این رو وزن لوله قبل و بعد از شیر نباید به شیر اعمال شده ، حتماً از تکیه گاه زیر سری برای گرفتن وزن لوله استفاده شود .
  9. جهت جلوگیری از اعمال نیرو به شیر و فلنج لوله ، پیچ ها باید به اندازه کافی و بصورت ضربدری محکم شوند .

 د- نکات ذیل را پس از نصب شیر رعایت فرمائید :

  1. شیر پس از نصب باید تمیز گردد . پروانه دیسک ، نشیمنگاه و سایر قطعات محرک شیر باید بدقت بررسی گردند و کلیه اشیاء خارجی جهت کمک به عملکرد صحیح شیر ، از داخل شیر خارج گردند .
  2. جهت جلوگیری از هر نوع آسیب دیدگی احتمالی ناشی از عوامل خارجی ، پس از تکمیل نصب و تا زمان شروع بهره برداری ، شیر با پوشش حفاظتی مناسبی پوشش داده شود .
  3. پس از تکمیل نصب باید کلیه شیرها را باز نمود و خطوط لوله را از ضایعات اضافی مانند الکترودهای جوشکاری پاکسازی نمود .
  4. در خاتمه عمل نصب ، عملکرد شیر را با چندین بار باز و بسته آزمایش نمود. شیر بایستی براحتی مانند قبل از نصب باز و بسته شود
  5. برای اطمینان از سلامت شیر و کنترل کارآیی آن، باز و بسته نمودن شیرها در فاصله زمانی معین توصیه می گردد .
  6. از استفاده شیر در حالتی که پروانه نیمه باز است خودداری نمایید . در غیر اینصورت باعث خرابی پروانه و بدنه خواهد شد

از شیرهای پروانه ای به انگلیسی: Butterfly Valves می توان برای کنترل و یا قطع و وصل نمودن جریان سیال استفاده نمود. با اجرای یک طرح خوب برای دیسک، می توان ظرفیت شیر پروانه ای را تا حد یک شیر کشویی در حالت کاملاً باز بالا برد. در ساخت سازه شیرهای پروانه ای از جنس های متنوع و گوناگون استفاده می کنند. همچنین شیرهای پروانه ای تقریباً با هر نوع سیالی سازگاری دارند. شیرهای پروانه ای به خاطر داشتن وزن سبک، سایز کوچک و فشرده، راندمان بالا و قیمت پایین تر نسبت به بقیه انواع شیرآلات صنعتی،  کاربرد فراوانی در سیستم های آبرسانی و آبیاری دارند. به نوعی از شیرهای پروانه ای که فاقد فلنچ هستند، شیر پروانه ای ویفری به انگلیسی: Wafer گفته می شود.

فروش شیر پروانه ای ویفری

بند آور شیر پروانه ای به شکل صفحه دایره ای شکل است که ازبالا به ساقه و دسته شیر متصل است؛ این بندآوراز پائین به وسیله یک پاشنه به بدنه شیر پروانه ای متصل گردیده است. به گونه ای که بندآور می تواند حول پاشنه شیر حرکت کرده وجریان سیال گذرا از شیر پروانه ای را قطع و وصل بنماید.

بر اساس نحوه آببندی، شیرهای پروانه ای تحت شرایط دمایی و فشاری بسیار گسترده ای قابل استفاده می باشند. از این شیرها درزوایای ۱۵ تا ۷۰ درجه برای کنترل میزان جریان عبوری سیال می توان استفاده نمود. به خاطر نحوه حرکت دیسک در شیرهای پروانه ای و حرکت پاک کنندگی آن، از این شیرها در سامانه های انتقال سیالات کثیف و حاوی ذرات معلق مانند پساب ها و فاضلاب ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

فروش شیر پروانه ای فلنچ دار

در هنگام استفاده از شیرهای پروانه ای به عنوان کنترل کننده جریان سیال باید مراقب شرایط بروز کاویتاسیون بود.مهمترین اثروقوع کاویتاسیون در سیستم انتقال سیال، کاهش مقدار و ضریب جریان می باشد. علاوه بر این بروز کاویتاسیون در سیستم های آبیاری و آبرسانی می تواند موجب کاهش شدید طول عمر شیر پروانه ای و حتی بروز خسارات در لوله کشی پایین دست گردد. همچنین در هنگام بستن شیر می بایست از سرعت زیاد اجتناب نمود تا از بروز پدیده ضربه قوچ در سیستم جلوگیری گردد.

شیر پروانه ای ویفری

Butterfly valve

شیر پروانه ای دارای یک دیسک گرد می باشد که قطر ان با قطر داخلی لوله برابر می باشد و از بالا به دسته و از پایین به پاشنه متصل و حول یک محور می چرخد.این نوع شیر ,ساده ترین شیر دستی می باشد و ساخت آن از لحاظ اقتصادی با صرفه می باشد و برای جریان های زیاد مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع متنوعی از شیر های پروانه ای در صنایع مختلف استفاده می شود، از شیرهای معمولی گرفته تا شیرهایی که قادر به تحمل فشارهای بسیار بالا می باشند. به طور کلی شیرهای پروانه ای دارای اندازه های بزرگتر از ۲ اینچ هستند. عدم ساخت شیرهای کوچکتر به این دلیل است که پره داخل شیر قسمت زیادی از فضای شیر را اشغال می کند و برای شیرهای کوچکتر ظرفیت شیر بسیار پایین می آید.

در حالت کاملاً باز شیرهای پروانه ای آشفتگی کمی را در سیال به وجود می آورند و به همین دلیل افت فشار شیر در این حالت قابل چشم پوشی است. شیرهای پروانه ای در مقایسه با دیگر شیرهای هم قیمت دارای ظرفیت بالاتری هستند. این افزایش ظرفیت در اندازه های بالاتر از ۱۲اینچ به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

کاربرد شیر پروانه ای

شیرهای پروانه ای از جمله شیر های رایج می باشند که در صنایع مختلف اب,گاز و بخار مانند صنایع کشاورزی,دارویی,غذایی,شیمیایی و غیره کاربرد فراوان دارند

مزایای شیر پروانه ای

  • ساخت ارزان و با صرفه
  • طراحی ان باعث اشغال فضای کمتری نسبت به دیگرشیرها می شود.
  • وزن سبک
  • احتیاج به زمان کم برای باز و بسته کردن شیر
  • در سایز های بزرگ نیز موجود استDN5000
  • افت فشار پایین
  • نیاز به تعمیر و نگهداری کم

معایب شیر پروانه ای

  • احتیاج به گشتاور بالا برای کنترل
  • حرکت دیسک قابل هدایت نیست و تحت تاثیر تلاطم جریان است
  • مستعد ابتلا به کاویتاسیون در جریان های پایین تر
  • یکی ازمعایب شیر پروانه ای این است که قسمتی از دیسک همیشه در معرض جریان است حتی در حالت کاملا باز,بنابراین استفاده از شیر پروانه ای همیشه منجر به تغییر فشار می شود.

انواع شیر پروانه ای

  • wafer type
  • lug wafer
  • Main parameter

Main parameter of the Butterfly valve

ANSI Butterfly valve    Class 150LB-300LB SIZE 2"~60"

DIN Butterfly valve     DN50-DN600, PN10~PN25

JIS Butterfly valve       DN50-DN600 10K~20K

BS Butterfly valve       DN50 -DN600, PN10~PN25

Material          WCB,LCB,WC6,WC9,C12,C5,CF8,CF3,CF3M,CF8M,A105,LF2,F11,F22,F5,F304,F316,F304L,F316L

Design & Manufacture Std     API600, API 6D,ASME B16.34, JISB2071, JISB2073,JISB2083, BS 1873,BS1414

Face to Face Std          ASME B16.10,DIN 3202,BS2080, API 6D, JISB2002

End Connection Std     ASME B16.11,ASME B1.20.1,ASME B16.5, DIN2543-2550 ,JISB2212-JISB2214

Test Standard  ISO5208,BS 6755, API598,API 6D,JISB2003

  • علیرضا محمدشاه

شیر فشار شکن

علیرضا محمدشاه | سه شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۵:۲۱ ب.ظ

رگولاتور یا شیر فشار شکن

شیر فشار شکنPRESSURE REDUCING VALVE یا شیر رگولاتور به منظور تنظیم و کاهش فشار خطوط معمولا بعد از مخازن پر فشار طراحی گردیده است و با طراحی های متفاوت بسیار پر کاربرد میباشند . برای مثال در کپسولهای گاز خانگی بدون داشتن چنین شیری امکان استفاده ایمن و ساده از گاز وجود نداشت . رگولاتور های در صنعت نیز کاربرد وسیعی داشته و به اشکال و مکانیزمهای متفاوت تولید میشوند . در بیشتر مکانیزمهای از وجود یک فنر یا وزنه و و دریچه قابل تنظیم به صورتی استفاده میگردد با هدایت فشار مخزن پر فشار به محفظه ای و فشار بر روی المنت یاد شده و جابجائی قسمت متحرک در جهت عکس یا بسته شدن شیر برای کم کردن فشار استفاده میشود .

شیر فشار شکن یا شیر تنظیم کننده فشار میتواند نزدیک کنتور آب ساختمان بعد از انشعاب از لوله اصلی آب شهر نصب شود تا فشار های زیاد و تغییرات فشار آب شهر را تقلیل دهد . این شیر را می توان یک وسیله تمام خود کار خواند , زیرا برای انجام تغییرات و تقلیل فشار دارای ساختمانی مخصوص است که این عمل را بدون انتقال انرژی انجام می دهد . این شیرها یک پیچ مخصوص تنظیم فشار دارد که به وسیله آن فشار خروجی شیر تنظیم می شود.

موارد کاربرد

  • تنظیم دقیق فشار
  • در زمان نبودن مصرف در شبکه فشار استاتیکشیر کاملا بسته می شوددرنتیجه از شکستن خطوط درشب به علت فشاراستاتیک جلوگیری می شود
  • به راحتی ودقت بالا فشار تنظیم می گردد
  • به دلیل نبود اصطکاک در سیستم دیافراگمی استهلاک کمتری نسبت به سیستم های پیستونی پکینگی درآبهای سخت به دلیل رسوب گذاری دارد.

یک نمونه فشار شکن  series 100 PR

شیر فشار شکن series 100   PR با این شیر می توان علیرغم تغییر فشار و گذر حجمی در بالادست، نسبت به ثابت نمودن فشار در پائین دست شیر اقدام نمود .شیر اصلی به وسیله یک شیر فرمان سه طرفه که در زمان افت فشار بالادست به زیر میزان تنظیمی کاملا باز می شود ، و یا به وسیله یک شیر فرمان دوطرفه  که در زمان باز بودن شیر موجب ایجاد یک حداقل فشار می گردد کنترل می گردد .دقت بالا و ثبات کنترلی از گذر حجمی صفر تا حد اکثر جریان ، افت فشار فوق العاده پائین در جریانهای با گذر حجمی بالا از ویژگیهای این محصول می باشد .

مشخصات فنی

این شیر دارای دیافراگمی از نوع آب بندی مستقیم می باشد که امکان انجام تعمیرات در خط را فراهم می آورد . هیچگونه میله ، شافت و قطعاتی که در مسیر جریان آب قرار بگیرد در آن وجود ندارد . شیر به وسیله فشار آب خط لوله ، فشار هیدرولیکی و یا پنوماتیکی خارجی فعال می گردد .این شیر به وسیله یک شیر پیلوت کاهنده  فشار ، جهت تامین فشار ثابت در پائین دست فعال می گردد.ثبات فشار در پائین دست تا آنجا که از حد فشار تنظیم شده افت ننماید ، متاثر از تغییرات فشار و گذر حجمی بالادست شیر نخواهد بود .حداکثر سرعت جریان در شیر برای کارکرد مستمر معادل 5/5 متر در ثانیه می باشد .

چند نمونه شیر فشار شکن خارجی

فشار شکن فارگ 504

فشار شکن های مدل 504 در میان سایر فشار شکن های فارگ بالاترین میزان تحمل فشار کاری را دارند. فشار کاری این مدل از فشار شکن های فارگ 25بار PN25 است . همچنین تنوع سایز این مدل ،از 1/2 تا 3 اینچ می باشد.این مدل از فشار شکن های فارگ قابل تنظیم می باشد.

فشار شکن فارگ 500

فشار شکن های مدل 500 با فشار کاری 15بار PN15 و در سایز های 1/2 و 3/4 موجود می باشد.فشار کاری این مدل از فشار شکن های فارگ قابل تنظیم می باشد.

فشار شکن فارگ 490

فشار شکن های مدل 490 با فشار کاری 10بار PN10 و در سایز های 1/2 و 3/4 موجود می باشد.فشار کاری این مدل از فشار شکن های فارگ قابل تنظیم می باشد.

فشار شکن لوله ای فارگ 480

این مدل از فشار شکن های فارگ ،کوچکترین و سبکترین فشار شکن  موجو در بازار می باشد و به جهت قیمت پایین آن ، به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد . همچنین فشار شکن لوله ای فارگ ، با نصب سریع و آسان ، در تمامی لوله کشی های ساختمانی و سیستم های آبیاری، قابل استفاده است .

فشار شکن 503

فشار شکن  مدل 503 فارگ با سایر فشار شکن های فارگ این تفاوت را دارد که قابل استفاده در سیکل بسته است. فشار کاری این مدل از فشار شکن های فارگ 10بار PN10 است. و دارای یک فیلتر برای افزایش عمر شیر می باشد.

فشار شکن فارگ 491

فشار شکن های مدل 491 با فشار کاری 10بار PN10 و در سایز های 1/2 موجود می باشد . فشار کاری این مدل از فشار شکن های فارگ قابل تنظیم می باشد.

شیر فشار شکن پیلوت دار میراب

سایزهای تولیدی  : DN 50 _DN 800از 2 اینچ تا 32 اینچ - شامل 2 اینچ و2.5 اینچ و 3 اینچ و 4 اینچ و 5 اینچ و 6 اینچ و 8 اینچ و  ....

فشار بار - اتمسفر   :   PN 10 تا  25            25 اتمسفر معادل 362 PSI میباشد

مشخصات شیر فشارشکن چدنی میراب

شیرهای کنترلی میراب به عنوان شیر تنظیم و کنترلی مورد اسنفاده قرار می گیرند. طراحی بدنه این شیر کج یا افقی بوده و فرم داخل آنها مناسب برای عبور جریان می باشد. داخل وخارج بدنه ها با پوشش اپوکسی رنگ میشود. این شیرها با جریان آب کنترل می شوند.

پوشش رنگ

کلیه قطعات چدنی  توسط رنگ اپوکسی پودری آبی  REAL 5015یا REAL 5005  بروش الکترو استاتیکی پوشش داده می شوند

گستره کاربرد فشارشکن میراب

مورد استفاده برای آب آشامیدنی  آب خام تا دمای 70 درجه سانتی گراد می باشد.

  1. تست فشار
  2. تست فشار طبق استاندارد DIN EN 12266-1 فشار اسمی اتمسفر
  3. تست فشار با آب - بار
  4. تست استحکام بدنه تست آببندی

17        11        10

25        17.6     16

37.5     27.5     25

 موارد کاربرد شیر فشارشکن کنترلی میراب

شیرهای فشارشکن میراب بطور اتوماتیک فشار زیاد و متغیر ورودی را به فشار کم و ثابت خروجی تبدیل می کنند و چنانچه در شبکه بعد از شیر فشارشکن مصرف آب وجود نداشته باشد برای جلوگیری از انباشته شدن فشار استاتیک، شیر فشار شکن به طور اتوماتیک جریان را قطع می کند. استفاده از این شیرها سهولت بهره برداری از شبکه ها و خطوط انتقال ، حذف هزینه های هنگفت خرید زمین و ساخت مخازن فشارشکن را در بر دارد و نیز با کاهش فشارهای ناخواسته در شبکه ها و خطوط  انتقال به مقدار زیادی از هدر رفتن آب جلوگیری می کند.

روش انتخاب شیرهای فشارشکن میراب پایلوت دار

برخلاف شیرهای قطع و وصل که اندازه آنها برابر با اندازه خط لوله در نظر گرفته می شود، در شیرهای فشارشکن اندازه سایز شیر با در نظر گرفتن دبی مورد نیاز و سرعت اپتیمم بهینه پیشنهادی شرکت میراب انتخاب می شود.

در جدول زیر حداقل ، نرمال و حداکثر گذر حجمی دبی سایزهای مختلف شیرآلات نشان داده شده است.برای عملکرد صحیح رعایت  مقادیر الزامی است.

شیرهای فشار شکن ایرانی و خارجی

موارد کاربرد:

شیرهای فشارشکن بطور اتوماتیک فشار زیاد و متغیر ورودی را به فشار کم و ثابت خروجی تبدیل می کنند و چنانچه در شبکه بعد از شیر فشارشکن مصرف آب وجود نداشته باشد برای جلوگیری از انباشته شدن فشار استاتیک، شیر فشار شکن به طور اتوماتیک جریان را قطع می کند. استفاده از این شیرها سهولت بهره برداری از شبکه ها و خطوط انتقال، حذف هزینه های هنگفت خرید زمین و ساخت مخازن فشارشکن را دربر دارد و نیز با کاهش فشارهای ناخواسته در شبکه ها و خطوط انتقال به مقدار زیادی از هدر رفتن آب جلوگیری می کند.

مشخصات شیرهای فشار شکن فولادی

  • نوع پیستونی مجهز به مدار فرمان پیلوت دار
  • در سایزهای 1000- 50 میلیمتر
  • فشار کار 40-10 بار
  • اندازه پیشانی تا پیشانی(Face To Face ) طبق اندازه های ذکرشده در جدول ابعاد شیر
  • سوراخکاری فلنج طبق استاندارد DIN 2501 معادل ISO 7005-1 (با توجه به درخواست مشتری فلنج شیر طبق استانداردS.A 150, 300 نیز تولید می شود)
  • تست نهایی طبق استاندارد ISO 5208

مشخصات شیرهای فشارشکن چدن داکتیل

  • نوع پیستونی مجهز به مدار فرمان پیلوت دار
  • در سایزهای 600- 50 میلیمتر
  • فشار کار 25-10 بار
  • اندازه پیشانی تا پیشانی (Face To Face ) شیر طبق استاندارد DIN 3202 ( ستونF1)
  • سوراخکاری فلنج طبق استاندارد ISO 7005-2
  • تست نهایی طبق استاندارد ISO 5208

انواع شیر فشار شکن

  • شیر فشارشکن هانیول – ای تپ ایتالیا
  • فشار شکن آب – ای تپ
  • HONEYWELL شیر فشار شکن
  • شیر فشار شکن ای تپ ایتالیا
  • شیر فشار شکن  ITAP ایتالیا
  • شیر فشارشکن هانیول HONEYWELL
  • شیر فشارشکن برکمن
  • شیر فشارشکن ای تپ ایتالیا
  • شیر فشار شکن سامسون
  • شیر فشار شکن SAMSON
  • شیر فشارشکن اسپیراکس
  • شیر فشارشکن SPIRAX SARCO
  • شیر فشارشکن وِن ژاپن
  • شیر فشارشکن VENN
  • شیر فشارشکن یوشی تاکی ژاپن
  • شیر فشارشکن YOSHITAKE
  • شیر فشارشکن تایلونگ TL
  • شیر فشارشکن SW چین
  • شیر فشار شکن دنده ای
  • شیر فشار شکن فلنجی
  • شیر فشار شکن رزوه ای
  • رگلاتور آب
  • رگلاتور بخار
  • شیر فشار شکن آب
  • شیر فشار شکن بخار
  • شیر فشار شکن گاز
  • فشار شکن 1/2 تا 2 اینچ
  • علیرضا محمدشاه

جدول سایز لوله رده ۴۰

علیرضا محمدشاه | سه شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۳۵ ق.ظ

در این جدول سایز نامی به همراه ضخامت و قطر داخلی و خارجی لوله های پایه فلزی مشخص شده است.

Nominal size [inches] Outside diameter [inches] Outside diameter [mm] Wall thickness [inches] Wall thickness [mm] Weight [lb/ft] Weight [kg/m]
۱/۸ ۰,۴۰۵ ۱۰,۳ ۰,۰۶۸ ۱,۷۳ ۰,۲۴ ۰,۳۷
۱/۴ ۰,۵۴۰ ۱۳,۷ ۰,۰۸۸ ۲,۲۴ ۰,۴۲ ۰,۸۴
۱/۲ ۰,۸۴۰ ۲۱,۳ ۰,۱۰۹ ۲,۷۷ ۰,۸۵ ۱,۲۷
۳/۴ ۱,۰۵۰ ۲۶,۷ ۰,۱۱۳ ۲,۸۷ ۱,۱۳ ۱,۶۹
۱ ۱,۳۱۵ ۳۳,۴ ۰,۱۳۳ ۳,۳۸ ۱,۶۸ ۲,۵۰
۱ ۱/۴ ۱,۶۶۰ ۴۲,۲ ۰,۱۴۰ ۳,۵۶ ۲,۲۷ ۳,۳۹
۱ ۱/۲ ۱,۹۰۰ ۴۸,۳ ۰,۱۴۵ ۳,۶۸ ۲,۷۲ ۴,۰۵
۲ ۲,۳۷۵ ۶۰,۳ ۰,۱۵۴ ۳,۹۱ ۳,۶۵ ۵,۴۴
۲ ۱/۲ ۲,۸۷۵ ۷۳,۰ ۰,۲۰۳ ۵,۱۶ ۵,۷۹ ۸,۶۳
۳ ۳,۵۰۰ ۸۸,۹ ۰,۲۱۶ ۵,۴۹ ۷,۵۸ ۱۱,۲۹
۳ ۱/۲ ۴,۰۰۰ ۱۰۱,۶ ۰,۲۲۶ ۵,۷۴ ۹,۱۱ ۱۳,۵۷
۴ ۴,۵۰۰ ۱۱۴,۳ ۰,۲۳۷ ۶,۰۲ ۱۰,۷۹ ۱۶,۰۷
۵ ۵,۵۶۳ ۱۴۱,۳ ۰,۲۵۸ ۶,۵۵ ۱۴,۶۲ ۲۱,۷۷
۶ ۶,۶۲۵ ۱۶۸,۳ ۰,۲۸۰ ۷,۱۱ ۱۸,۹۷ ۲۸,۲۶
۸ ۸,۶۲۵ ۲۱۹,۱ ۰,۳۲۲ ۸,۱۸ ۲۸,۵۵ ۴۲,۵۵
۱۰ ۱۰,۷۵۰ ۲۷۳,۰ ۰,۳۶۵ ۹,۲۷ ۴۰,۴۸ ۶۰,۳۱
۱۲ ۱۲,۷۵۰ ۳۲۳,۸ ۰,۴۰۶ ۱۰,۳۱ ۵۳,۵۲ ۷۹,۷۳
۱۴ ۱۴ ۳۵۵,۶ ۰,۳۷۵ ۱۱,۱۳ ۵۴,۵۷ ۹۴,۵۵
۱۶ ۱۶ ۴۰۶,۴ ۰,۵۰۰ ۱۲,۷۰ ۸۲,۷۷ ۱۲۳,۳۰
۱۸ ۱۸ ۴۵۷,۰ ۰,۵۶۲ ۱۴,۲۷ ۱۰۴,۶۷ ۱۵۵,۸۰
۲۰ ۲۰ ۵۰۸,۰ ۰,۵۹۴ ۱۵,۰۹ ۱۲۳,۱۱ ۱۸۳,۴۲
۲۴ ۲۴ ۶۱۰,۰ ۰,۶۸۸ ۱۷,۴۸ ۱۷۱,۲۹ ۲۵۵,۴۱
۳۲ ۳۲ ۸۱۳,۰ ۰,۶۸۸ ۱۷,۴۸ ۲۳۰,۰۸ ۳۴۲,۹۱
  • علیرضا محمدشاه